Musica Lucchese del quattrocento
Ballate e madrigali al tempo della Signoria di Paolo Guinigi (sec. XV). Ensemble Cantilena Antiqua & Concentus Lucensis onder leiding van Stefano Albarello. 56:54 min. 2002. Tactus TC 400002.
Wie vandaag de dag langs de stadsmuren van Lucca loopt en zijn blik zo nu en dan op de stad richt, zal het opvallen hoe rijk de historie van deze Toscaanse stad is. Zo kan de toerist die de stadsmuren verlaat en zich in het centrum van Lucca begeeft, zich vergapen aan middeleeuwse kerken als de Duomo San Martino, de San Frediano en de San Michele en de Piazza del Mercato waar eens het Romeinse Anfiteatro gesitueerd was. De muziekliefhebber kan zich op zijn beurt laten fêteren op een van de concerten die de ‘Federazione delle Associazioni musicali Lucchesi’ organiseert. Mogelijk heeft deze vereniging gekozen voor de loggia van de Villa Guinigi die met enige regelmaat als muziekzaal fungeert.
Met de bouw van de Villa Guinigi, waarin sinds 1924 het Nationaal Museum gehuisvest is, werd in 1413, op initiatief van Paolo Guinigi, heer van Lucca (1400-1430), begonnen. Paolo Guinigi stond in zijn tijd bekend als een liefhebber en mecenas van kunst en muziek. Tegenwoordig zijn er met enige regelmaat concerten in de Villa te beluisteren. Echter, voor een muzikale kring die Paolo Guinigi tijdens zijn bewind omringde, ontbreekt elke directe aanwijzing. Toch zijn er volgens de samenstellers van de cd Ballate e madrigali al tempo della Signoria di Paolo Guinigi (sec. XV) meerdere redenen om aan te nemen dat van een dergelijke kring sprake moet zijn geweest.
Een eerste aanwijzing hiervoor vinden zij in de verzameling verhalen (Novelle) van Giovanni Sercambi, jarenlang adviseur van de familie Guinigi. In deze Novelle verhaalt hij van een gezelschap dat, op de vlucht voor de pest, een reis door Italië onderneemt. De samenstelling van dit gezelschap en de onderlinge verhoudingen tussen de personen hierin zijn gemodelleerd naar het sociale leven in de vijftiende-eeuwse Italiaanse stad, rond de Signore of heer. Onder andere aan de hand van de muzikale composities die Sercambi in zijn verhalen aanhaalt, kan het muzikale milieu worden gereconstrueerd. De door Sercambi genoemde composities die uit muziekbronnen overgeleverd zijn, staan op de cd.
Een tweede aanwijzing voor een muzikale kring rond Paolo Guinigi zouden volgens de samenstellers van de cd twee muziekhandschriften vormen die nu in Perugia en in Lucca bewaard worden. Uit onderzoek blijkt dat deze twee handschriften waarschijnlijk samen één handschrift gevormd hebben dat oorspronkelijk uit Lucca afkomstig was en dat gedateerd kan worden tussen 1420 en 1430. Op basis hiervan wordt dit handschrift door de samenstellers van de cd in verband gebracht met een eventuele muzikale kring rond Paolo Guinigi. Enkele composities uit dit handschrift hebben zij dan ook op de cd gezet.
Voor wat betreft de titel van de cd hebben de samenstellers gekozen voor de ‘veilige’ terminologie al tempo. Kennelijk durven ze hun hand niet in het vuur te steken voor het bestaan van een muzikale kring rond Paolo Guinigi die zij in het boekje dat de cd vergezelt, wel suggereren. Toch is de titel van de cd mislei-