verkoos Constantijn de stad tot nieuwe hoofdstad van het Rijk. Het paleis van de keizer, de Hagia Sophia en de kerk van de Heilige Apostelen, waar alle keizers (de apostelgelijken) begraven zijn, lagen op de landtong waar Europa en Azië elkaar ontmoeten en daaromheen schikten zich de andere kwartieren van de stad. Van wat ik hoor van vrienden en collega's moet het een van de mooist gelegen steden ter wereld zijn, zelfs nu de dagen van haar glorie voorbij zijn.
Ik hou van steden die aan zee gelegen zijn. Toch ben ik nooit in Constantinopel geweest, en ik aarzel nog steeds om ernaar toe te gaan. Ik ben bang dat de stad mij te melancholiek zal maken, zo'n rijke beschaving die reddeloos verloren is gegaan, een cultuur waar alleen nog maar ruïnes van over zijn, die bovendien nog steeds in snel tempo verdwijnen, zeker in Turkije. Ik heb nogal wat van die resten gezien, de kerken van Ravenna, de basiliek van Simeon de Pilaarheilige bij Aleppo, de Sint-Janskathedraal, nu de Grote Moskee, van Damascus. Als die mij al treurig stemmen, hoe zal het dan zijn, vraag ik mij af, als je het centrum van dat verloren Rijk zou bezoeken? Natuurlijk leeft Byzantium voort in de orthodoxe kerken van Oost-Europa, allereerst in Moskou, het derde Rome. Het lijkt er echter op dat de Oost-Europese volkeren alleen het christendom van Byzantium de moeite waard gevonden hebben, maar niet de erfenis van Griekenland en Rome die voor de Byzantijnen zelf altijd wezenlijk onderdeel gebleven is van hun cultuur. In de laatste honderd jaar van Byzantium, toen het Rijk alleen nog maar de stad Constantinopel en de directe omgeving omvatte, vond in dat kleine gebied een culturele Renaissance plaats, waarin het klassieke Griekse verleden helemaal hernomen werd, waarin de taal van Sophocles en Thucydides tot nieuw leven gebracht werd. Iets daarvan is met de ballingen die naar Italië gevlucht zijn in 1453, zoals Bessarion van Heraklea, vruchtbaar geworden in het Westen, in het Oosten is alleen de godsdienst overgebleven. Maar de unieke synthese van Oudheid en christendom, die de kern vormde van de Byzantijnse cultuur, is met de laatste keizer in het niets verdwenen. Zelfs de liefde voor de zee hebben wij niet van de laatste Romeinen overgenomen, maar wij hebben het elders geleerd. Uiteindelijk is Byzantium vergeefs geweest. Omdat ik nog niet goed raad weet met mensen die vergeefs geleefd hebben, wacht ik nog maar even met een reis naar
Constantinopel.
Peter Raedts