Column
De Middeleeuwen als wapen
Soms zijn er van die sombere momenten dat je denkt dat geschiedenis de mensheid alleen maar ellende heeft bezorgd. Zo'n moment had ik deze zomer tijdens een reis door Kroatië. Ik was op weg van Zagreb naar Split om daar het paleis van Diocletianus te gaan bekijken. Maar tijdens de reis werd ik veel heftiger met het verleden geconfronteerd dan in de - overigens heel mooie - Romeinse resten van Split. De weg naar Split voert namelijk door het gebied van de Krajina, de vroegere militaire grens tussen Oostenrijk en het Ottomaanse Rijk. Toen dit gebied rond 1700 definitief op de Turken heroverd was, heeft de Oostenrijkse regering deze totaal leeggeplunderde streek herbevolkt met boeren uit het zuiden van de Balkan. Zij werden gelokt met de belofte dat zij de vrije eigenaars zouden worden van hun grond, met als tegenprestatie dat zij zouden helpen met de verdediging tegen de Turken. Etnisch van heel verschillende afkomst, Vlachen, Bulgaren, Albanezen, Grieken, hadden de nieuwe bewoners als enig gemeenschappelijke dat zij allemaal Grieks-orthodox waren. In de negentiende eeuw, onder invloed van het rijzend getij van het nationalisme zijn zij zich gaan identificeren als Serven, hoogstwaarschijnlijk om zich te profileren tegenover de Kroaten die zich toen zeer nadrukkelijk op hun katholieke verleden begonnen te beroepen. In 1995 zijn zij onder toeziend oog van Amerika en de EU allemaal verdreven, honderdduizenden, naar ik aanneem voorgoed, zeker gezien de geschiedenis van dit soort verdrijvingen op de Balkan. Waar je nu honderd kilometer lang doorheen rijdt, zijn lege dorpen met geplunderde huizen, verwoeste kerken, verwaarloosde velden en tuinen waarin het onkruid meer dan een meter hoog staat. Ik ben eens in zo'n kerkje gaan kijken en wat ik daar zag was afschuwelijk. Het interieur was niet zomaar kapotgemaakt, het was systematisch geprofaneerd. Ik ben eigenlijk nooit met een dergelijke uiting van naakte haat geconfronteerd, het heeft mij dagen gekost eer ik tot
mij kon toelaten dat zoiets niet alleen mogelijk is, maar dat het op dit moment overal op de Balkan aan de orde van de dag is.
Wat heeft dit nou met Middeleeuwen te maken? Een hoop vrees ik, want deze haat wordt met historische argumenten gevoed en juist de Middeleeuwen staan in die argumentatie centraal. In alle Oost-Europese landen verloopt het verhaal op ongeveer dezelfde wijze. Ergens in de vroege Middeleeuwen trokken de wat ik nu maar (met dank aan Ernest Gellner) Ruritanen zal noemen vanuit de Russische steppen naar hun huidige woongebied, waar zij onder leiding van een heilige vorst een groot-Ruritaans rijk vestigden. Jammer genoeg is de schriftelijke overlevering van dit rijk meestal beperkt tot enkele vermeldingen in kronieken die eeuwen later geschreven zijn en zijn ook de archeologische resten mager,