van de zestiende eeuw. Drie- en vierstemmige vaak niet al te ingewikkelde, welluidende muziek, ten dele gecomponeerd naar aanleiding van de val van Granada in 1492 en de daarop volgende verdrijving van de laatste Moren van het Iberisch schiereiland.
Veel ouder is het repertoire dat na vele eeuwen zwijgen tijdens dit festival voor het eerst weer zijn (zang)stem zal verheffen, een aantal cantigas van de Portugese koning Don Dinis. Tot voor kort was er van de ongeveer 1500 (!) wereldlijke liederen uit de Portugese Middeleeuwen slechts een zestal met muziek overgeleverd, de zogenaamde Cantigas de amigo van Martim Codax. Die zijn aan het begin van deze eeuw tevoorschijn gekomen bij de restauratie van een boekband. Recente ontdekkingen van meer liederen maken het nu ook mogelijk om een aantal liederen van Don Dinis te zingen. Een wereldpremière!
De echte Middeleeuwen zijn waarschijnlijk zelden beter geportretteerd dan in de omvangrijke collectie die de oom van Don Dinis, Alfonso el Sabio (1221-1284), koning van Castilië en León heeft laten aanleggen: de
Cantigas de Santa Maria, een kunstwerk waarin de thema's ‘Iberische muziek’ en ‘storytelling’ elkaar ontmoeten. De wondermooi geïllustreerde handschriften (bewaard in de bibliotheek van het Escorial) bevatten niet alleen een uitputtende iconografie van het toentertijd gebruikte instrumentarium, maar ook een duizelingwekkende rijkdom aan ‘stripverhalen’. In twee van de handschriften (een in het Escorial, het andere in Florence) worden de liederen namelijk begeleid met steeds zes, acht of twaalf afbeeldingen waarin het verloop van het verhaal wordt gevolgd. De teksten zijn grotendeels beschrijvingen van wonderen die door de maagd Maria zijn verricht, in de traditie die ook Jacob van Maerlant (dertiende eeuw) in zijn
Spiegel Historiael en buiten ons eigen taalgebied bij voorbeeld Caesarius van Heisterbach (twaalfde-dertiende eeuw) hebben vastgelegd. Een aantal van die mirakelverhalen wordt verteld in een van de concerten van Sinfonye (in 1990 met
Tristan et Iseult op het festival te beluisteren geweest) en tijdens de
jam session in het lunchconcert op woensdag 2 september. Dat concert belooft enig spektakel: vier ensembles zullen op het podium van Vredenburg de krachten bundelen in een geïmproviseerde uitvoering van enkele
cantigas. De wetenschap dat alle vier de ensembles hun sporen hebben verdiend in middeleeuwse
Miniatuur bij cantiga 240. Uit: Cantigas de Santa Maria de Alfonso X el Sabio. Madrid, 1979 (Monumentos Historicos de la Musica Espagñola), p. 27.