terrein van de muziek rond 1600, de laatste jaren vrijwel steeds geconcentreerd rond een van Nederlands grote dichters (Bredero, Hooft, Vondel). Voor zijn nieuwste programma gaat Camerata Trajectina ten dele verder terug in de tijd. Het ‘Liedeken van Gerrit van Velzen’ klinkt in verschillende gedaanten, er klinkt instrumentale muziek uit de Middeleeuwen en er worden liederen uit het Gruuthusehandschrift ten gehore gebracht.
Het ensemble Medieval Strings maakt zijn Europees debuut, als een soort opmaat voor het thema ‘Viola da gamba’, het strijkinstrument dat in de late Renaissance en de gehele Barokperiode zo'n rijk repertoire heeft verworven. De naam van Margriet Tindemans, leidster van Medieval Strings, is voor de liefhebbers van middeleeuwse muziek geen onbekende. Ze is uit Nederland afkomstig, was jarenlang lid van Sequentia Köln, leidde de festivalproduktie ‘Cantigas de Santa Maria’ in 1984, en woont en werkt nu in Amerika. Haar ensemble geeft twee concerten, waarvan het ene het vertellende element benadrukt en het andere aansluit bij het festivalthema ‘Historische Dans’, dat verder hoofdzakelijk put uit de Renaissance en de Barok, maar in de programma's van D'Oude Kapel (dansers uit Gent, muzikanten uit Warschau) en Il Ballarino (uit Florence) het herfsttij der Middeleeuwen aanschouwelijk maakt. De Poolse muzikanten, Ars Nova uit Warschau, zijn ook in laatmiddeleeuws repertoire uit hun eigen land te beluisteren, muziek die vermoedelijk voor het eerst binnen onze landsgrenzen te horen is, zeker met een dergelijk ‘authentiek’, inheems geluid.
Voor het thema ‘Engelse muziek uit de 15e, 16e en 17e eeuw’ maken twee (uiteraard Engelse) ensembles de oversteek, met vooral vocale muziek. Christopher Page brengt zijn Gothic Voices mee voor een programma met vijftiende-eeuwse muziek, waarin zowel de kerk als de kroeg muzikaal ingevuld worden, het Hilliard Ensemble richt zich uitsluitend op de kerkmuziek uit de vijftiende eeuw, onder andere uit het omvangrijke Old Hallmanuscript, de enige en dus befaamde collectie die vrijwel compleet de beeldenstorm in de dagen van Hendrik VIII heeft overleefd.
Project Ars Nova uit Amerika concentreerde zich in het festival van vorig jaar op de ars subtilior, de complexe en vaak zeer verrassende muziek uit de late veertiende eeuw. De vijf muzikanten gaan dit jaar een stapje verder met muziek van componisten uit de Nederlanden die in de eerste helft van de vijftiende eeuw emplooi vonden in Italië.
In onderstaand schema zijn alle concerten met muziek van voor 1500 opgenomen. Naast de hier genoemde 14 concerten vinden er nog zo'n 70 andere concerten plaats, met muziek uit later tijd.
ZONDAG 1 SEPTEMBER 17.00 uur Jacobikerk |
The Hilliard Ensemble: Frye, Missa Flos Regalis en werken uit het Old Hall-manuscript
22.45 uur Nicolaïkerk |
Ensemble Organum o.l.v. Marcel Pérès: Vespers van Pasen met het liturgisch drama Le Jeu des pélerins d'Emmaüs. Regie: Toni Casalonga |