tol voor het Nazistische oorlogsverleden moeten betalen. Dat heeft de mensen in de ddr mijns inziens anders gemaakt dan aan de andere kant van wat de zônegrens heette.
In 1978 staan we voor de vraag: wat zal in de ddr bepalend zijn, de mentaliteit van het individu of de structuur van het systeem? De beeldende en literaire kunstenaars van de ddr hebben sinds het verdwijnen van Walter Ulbricht gemeend een aanpassing te zien van de officiële partijpolitiek aan gedachten, behoeften en vormen, die in de samenleving gegroeid waren. De vraag is, of de expatriëring van Biermann, het vertrek van Kunze, Jentzsch, Krug, Fuchs, Schädlich, Brasch, Becker, Sarah Kirsch en anderen tot een veranderde visie heeft geleid. Wie de gebeurtenissen rondom deze mensen heeft gevolgd zal het niet ontgaan zijn, dat zij - op Kunze na - allen met grote reserve kritiek op de ddr uitoefenen. Na hun vertrek uit de ddr hebben ze vrijwel allemaal alleen maar gezwegen.. De ddr ligt hun eigenlijk na aan het hart. Zelfs bij Robert Haremann, wiens huis door de veiligheidsdienst dag en nacht bewaakt wordt, klinkt in de scherpe kritiek een verbondenheid met de ddr door. Het is juist deze sympathie voor de ‘ddr’, die tot de conclusie leidt, dat het daarbij om iets geheel anders gaat dan om het huidige systeem en de praktijk van de sed. Het gaat om een gevoel van verbondenheid met menselijke en politieke waarden, waarvoor de schrijvers in de eigen gemeenschap toekomst zagen en in een moedig optimisme wellicht nog zien. Wie van de interne, officieuze ontwikkeling in dit in 1949 kunstmatig geconstrueerde en toen tot het leven van een trekhond gewekte land geen weet heeft, begrijpt niets van de gereserveerdheid van de nu in het Westen vertoevende schrijvers, wanneer van hen kritiek op de ddr - in officiële zin - wordt verwacht. Tekenend is de open brief, die Bernd Jentzsch vanuit Zwitserland, waar hij een opdracht van zijn uitgeverij uitvoerde, aan Erich
Honecker schreef. In de versie, die de faz op 24 november 1976 publiceerde, komt de volgende passage voor: ‘Zwischen diesen Beispielen und dem, was Reiner Kunze und Wolf Biermann widerfahren ist, sehe ich einen bösen Zusammenhang. Es ist der Widerspruch zwischen Wort und Tat. Mein bisheriges Leben wurde kanonartig von der Feststellung begleitet, daß das sozialistische Bewußtsein des Volkes der ddr von Jahr zu Jahr wachse, daß das Bündnis zwischen Partei und Volk unverbrüchlich sei, daß die ddr die wahre Heimstat für Kunst und Kultur darstelle und daß in dieser Republik alles mit dem Volk, durch das Volk und für das Volk erreicht werde.’ Dezelfde gedachte sprak Jurek Becker in een interview met G. Bussink in De Groene Amsterdammer van 9.11.1977 uit, toen hij zei: ‘Ik heb, omdat ik socialist ben socialistische bedoelingen, socialistische doelen. En volgens mij zouden die in de ddr gerealiseerd moeten kunnen worden.’ Een verbijsterend document vormt het in dit verband belangrijke verslag, dat Jürgen Fuchs, die in november 1976 werd gearresteerd, van zijn verhoor door de ‘Staatssicherheitsdienst’ heeft gepubliceerd. [In vijf delen verschenen in Der Spiegel, Nr. 43, 44, 45, 46, 47/1977.] Het woord verslag doet geen recht aan de intentie van de verwoording, die Jürgen Fuchs staande hield temidden van zijn ondervragers. De rollen van ondervrager en verhoorde leken definitief vastgelegd. Maar in de loop van de verhoordagen blijkt de rechterszetel van de ‘Stasi’-beambten de feitelijke beklaagdenbank te zijn: ‘Hier, in diesem Gefängnis, möchte ich nicht gern bleiben...’ i [= verhoorder]: ‘So (lacht), warum denn nicht...’ ‘...aber dafür um so lieber
in der ddr. Und täuschen Sie sich nicht, so leicht werden Sie mich nicht los, auch wenn dieses Gerede nur eine Finte sein sollte. Das ist nicht Ihr Land, die ddr gehört nicht der Staatssicherheit...’ [Der Spiegel 44/1977, blz. 225.] Niet de veiligheidsdienst representeert de ddr, het is Jürgen Fuchs de dichter, die gerechtigd is, zich op de ddr te beroepen. Zijn ddr, wel te verstaan, de ddr van het ernst maken met een humane samenleving, van socialistische idealen, van uitgroeien boven de