Piet Mondriaan De groote boulevards
I
Ru-h-ru-h-ru-h-h-h-h. Poeoeoe. Tik-tik-tik-tik. Pre. R-r-r-r-r-uh-h. Huh! Pang. Su-su-su-ur. Boe-a-ah. R-r-r-r. Foeh....veelheid van klanken, dòorelkaar. Auto's, autobussen, karren, rijtuigen, menschen, lantaarnpalen, boomen..door elkaar; tegen café's, winkels, kantoren, affiches, étalages: veelheid van dingen. Beweging en stilstand: verschillend beweeg. Beweeg in ruimte en beweeg in tijd. Veelheid van beelden en velerlei gedachten.
Beelden zijn gesluierde waarheden. Velerlei waarheden vormen het ware. Het afzonderlijke toont niet alles in één beeld. Parisiennes: verfijnde zinnelijkheid. Verinnerlijkte uiterlijkheid. Verstrakte natuurlijkheid. Toonde Greetchen die? Tóch kwam Greetchen in den hemel. Was 't echter door haar uiterlijkheid?
Ru-ru-ru-u-u. Pre. Beelden zijn begrenzingen. Veelheid van beelden en velerlei begrenzingen. Opheffing van beelden en begrenzingen door velerlei beelden. Begrenzingen sluieren 't ware. Rebus: wààr is 't ware? Begrenzingen zijn even betrekkelijk als beelden en als tijd en ruimte. Na vandaag komen er andere dagen en beelden en dèze boulevard is niet de éénige boulevard. Dagen vormen eeuwen, door de aeroplane bestaat er geen afstand meer. Tijd en ruimte beweegt, het betrekkelijke beweegt en het bewegende is betrekkelijk. Parisien: reeds de mode maakt de boulevard elk jaar anders. Elke tijd heeft zijn uitdrukking. Toch blijft een mensch een mensch, de kunst de kunst - ik zie de kunstuiting veranderen. Het tijdelijke beweegt, het bewegende is tijdelijk. Scheiden doet wee. Het bewegende is hetgeen beweegt en verandert met de beweging in tijd. De étalages veranderen sneller dan de winkels, ik zie de bouwkunst achterblijven. Waarom is de steen zóó hard en een portemonnaie zoo klein? Toch verandert ook 't stilstaande voor den man in den auto en voor den langzamen wandelaar. Ook stilstand is betrekkelijk. Alles beweegt op de boulevard. Bewegen: scheppen en vernietigen. Elkeen schept - wie durft zich zelf vernietigen, telkens en telkens? Op de boulevard vernietigt het één zich in 't ander, visueel. In snel en langzaam tempo. Snelle wisseling der onderscheidenheid verbreekt de spanning der zinnelijkheid. Verhouding is door veelheid. Snel beweeg verbreekt de massale eenheid en alle bizonderheid. Teniet doen van 't bizondere is komen tot eenheid - zegt de wijze. Negerkop, weduwenkap, schoentjes van een Parisienne, beenen van een soldaat, rad van een kar, enkels van een Parisienne, stuk plaveisel, gedeelte van een dikke heer, wandelstokknop, stuk van een nieuwsblad, lantaarnpaalvoetstuk, roode veer... ik zie slechts deelen van 't bizondere. Zij bouwen zich op tot een andere realiteit
die ons gewone realiteitsbegrip verwart. Te samen vormen deze deelen een eenheid van gebroken beelden, visueel automatisch waargenomen. Parisienne. Ziet elkeen de beelden ‘gebroken’ en neemt elkeen de deelen ‘automatisch’ waar? Beeldend gezien stolt alles tot één beeld van enkel kleur en vorm. Een beeld beeldt iets: enkel kleur en vorm beeldt iets - Wat? Waar is 't ware? - In beeld is 't afzonderlijke opgeheven; in de maatschappij ook? Een beeld kan ons wel een beetje vooruit zijn. Een student die op een meisje wacht. 't Duurt lang. Langzaam gaat de tijd. Snel draait 't rad van dien auto daar. Is 't rond omdat 't moet draaien of draait 't omdat 't rond is? Er is rond en er is recht op den boulevard, dat beweegt. Het geld is rond en de aarde is rond. Rond was ook de slang in 't Paradijs. Ook 't blad van 't tafeltje voor me is rond, maar dàt zie ik niet draaien. Het rad van de auto is