Maatstaf. Jaargang 14(1966-1967)– [tijdschrift] Maatstaf– Auteursrechtelijk beschermd Vorige Volgende [pagina 453] [p. 453] tekenen van tegenspraak 1 adam kadmon ziekentroost aan Willy Lages; tevens ter nagedachtenis Volgens sommige kabbalisten is het irrelevant of god bestaat of niet zolang de idee bestaat (zijnde ‘roeach’ - levensadem) en als ik god was zou ik dat laatste verreweg de voorkeur geven boven de naam van Schepper want bij het geschapene zit voor zover het de mens betreft bedroevend weinig dat op een ekspositie van scheppers onder elkaar een prijs zou krijgen want - nu zwijg ik nog over later - neem de katalogus inzending 1940 tot 45 ook wel genaamd de ‘zwarte periode’ en zie ze scharrelen door de walgelijke damp van de historie rondom hun prooi van strompelende lompen: [pagina 454] [p. 454] mensachtige wezens rompen met alle accessoires bedrieglijk echt maar van dichterbij niet meer dan runetekens met een pet op een golem (gakkend bij vergissing een kokhals vol kokardes) want geen stem een bedorven adem door onvoldoende bezieling een mystiek manko dus een misdadig konstruktiefoutje 21 jaar later moet één van dezen ‘heengaan in vrede In het aangezicht van de dood’ - de dood gedacht als personage durft zo'n gezicht niet eens recht aan te kijken - of dacht u van wel? (een vraag aan de minister) the face of god after Auschwitz geen face geen god populair gezegd ‘geen gezicht’ een negatief principe dat zelfs niet in zichzelf meer kan geloven. Ellen Warmond Vorige Volgende