hart’. Maar in elk geval ook het arme, overkwetsbare hart, dat nooit leerde het leven te aanvaarden, omdat het geen intellect bezat, dat de excessen van het sentiment kon remmen. Als we haar honderden en honderden melodieuze gedichten lezen, komt onwillekeurig de vraag van Jacob Geel bij ons op: ‘Hoe dom mag men zijn om toch een lyrisch gedicht te kunnen maken?’ Proza verdraagt geen beperkt verstand. De enkele verhalen, die Hélène Swarth heeft geschreven, zijn ten hemel schreiend slecht.
Ze is eenzaam oud geworden. Ik zag haar het laatst in de schouwburg, dik, uitgezakt, met de handjes, in wit glacé geperst, op een opgezet buikje: een misprijzend gezicht’.
Zelfs lezers van Léautaud kunnen met deze typering meer dan tevreden zijn. Annie Salomons speelt het hier en op zovele andere plaatsen in haar herinneringen moeiteloos klaar, zichzelf te zijn: vriendelijk, wijs, toegeeflijk, en tegelijk scherp en waar - amusant en treffend door dit alles heen, dank zij haar keus van precies de juiste details, de juiste karakteristiek voor een te schetsen schrijver.
Er staan in deel II van de herinneringen twee foto's van Annie Salomons. Ik had geen moeite de schrijfster van nu in de schrijfster van toen te herkennen. De ogen van toen, bij dat mooie, zwijgzame dichteresje, stonden alleen wat feller; nu zijn ze wat meer naar binnen gekeerd, ze staan milder, maar met geen vermindering van aandacht. ‘Voor een oud mens, rond wie het steeds leger wordt’, zegt ze in haar tweede boekje, ‘is het werk een genade’. Ik kan me dat voorstellen. Een van de grootste kwaliteiten van deze herinneringen bestaat trouwens uit het vermogen van Annie Salomons duidelijk te maken, steeds weer, wat het schrijven voor de door haar behandelde figuren betekende: verweer, zelfhandhaving of troost. Lief, maar niet zoet, zonder roddel, maar bepaald niet zonder pit en ironie, heeft Annie Salomons met zuiver begrip steeds discrete aandacht gewijd aan de kwetsbaarheid van de mensen, die zij in haar herinneringen heeft beschreven. Daardoor zijn zij allen herkenbaar, geloofwaardig, en als zodanig weerspiegelen zij ook de figuur van Annie Salomons zelf, wier portret zoals het door haar twee boekjes doordringt ik me met genegenheid zal blijven herinneren.