Lutherse Bijbel (1648)
(2009)–Anoniem Lutherse bijbel (1648)– Auteursrechtelijk beschermdVOOR-REDEN op de drie SEND-BRIEVEN JOHANNIS. D.M.L.DEse eerste Send-brief S. Johannis is een op-rechte Apostolische Send-brief, ende behoorde billick stracx nae sijn Euangelium te volgen: want gelijck als hy in den Euangelio het geloove drijft; alsoo bejegent hy in den Send-brief den genen, die haer van ’t geloove roemden sonder wercken. Ende leert menighvuldigh, hoe de wercken niet uyt en blijven, waer het geloove is: maer blijven sy uyt, so en is het geloove niet op-recht, maer leugen ende duysternisse. Ga naar margenoot+ Maer hy en doet dit selve niet met drijven op de Wet, gelijck S. Jacobi Send-brief doet, maer met aen-manen, dat wy oock lief hebben sullen, als Godt ons heeft lief gehadt.Maer hy schrijft oock daer-in hart tegen de Cerintheren, Ga naar margenoot+ ende tegen den geest des Anti-Christs, die doe ter tijt al-reede begon Christum te verloochenen, dat Hy in ’t vleesch gekomen zy; ’t welck nu aller-eerst recht in swangh gaet. Want of men wel nu niet en loochent met den mont opentlick, dat Christus in ’t vleesch gekomen zy; so loochenen sy ’t nochtans met het herte, met de leere ende het leven: want wie door syne wercken ende doen wil vroom ende saligh worden, die doet even soo veel, als die Christum verloochent; Ga naar margenoot+ nademael Christus daerom in ’t vleesch gekomen is, dat Hy ons, sonder onse wercken, alleen door sijn bloet vroom ende saligh soude maken. Alsoo strijdt dese Send-brief tegen beyde deelen: tegen de gene, die gantsch sonder wercken zijn willen in ’t geloove; ende tegen de gene, die met wercken willen vroom worden. Ende houdt ons op de rechte middel-strate, dat wy door ’t geloove vroom ende van de sonden los worden; ende daer-nae oock, als wy nu vroom zijn, goede wercken ende liefde, om Godts wille, oeffenen, vry sonder yet daer door te soecken. DE twee andere Send-brieven en zijn geene Leer-brieven, maer exempelen der Liefde ende des Geloofs: ende hebben oock eenen rechten Apostolischen geest. |
|