Lutherse Bijbel (1648)
(2009)–Anoniem Lutherse bijbel (1648)– Auteursrechtelijk beschermdHeeft twee deelen: I. Verbiedt d’Apostel van ’t Afgoden-offer te eten. II. Handelt hy van ’t mis-bruyck der Christelijcke vryheyt in Middel-dingen. | |
1.1"VAn den Afgoden-offer nu weten wy: want wy hebben alle de kennisse. De kennisse Ga naar margenoota blaest op, maer de liefde betert. | |
2Maer is’t dat hem yemant laet duncken, dat hy wat weet, die en weet noch niets, gelijck hy behoort te weten. | |
3Maer is’t dat yemant Godt lief heeft, deselve is van Hem gekent. | |
4So weten wy nu van de spijse des Afgoden-offers, dat een Afgodt niets in de Werelt is, Ga naar margenoot+ ende datter geen ander Godt en is, dan d’ eenige. | |
5☜Ende hoe-wel datter zijn, die Goden genoemt worden, ’t zy in den Hemel oft op der Aerden (nademael daer vele Goden ende vele Heeren zijn.) | |
6So hebben wy nochtans maer eenen Godt, den Vader, van welcken alle dingen zijn, ende wy in Hem; ende eenen Heere, Iesum Christum, Ga naar margenoot+ door welcken alle dingen zijn, ende wy door Hem☞. | |
7Maer alle man en heeft de kennisse niet: want sommige maken haer noch eene conscientie van den Afgodt, ende eten ’t voor Afgoden-offer; daer mede wort hare conscientie, dewijle dat sy soo swack is, bevleckt. | |
II.8MAer de spijse en voordert ons voor Godt niet. Ga naar margenoot+ Eten wy, so en sullen wy daerom niet beter zijn: en eten wy niet, so en sullen wy daerom niet minder zijn. | |
9Maer siet toe, dat dese uwe vryheyt niet en worde tot een aen-stoot der swacken. | |
10Want so yemant u (ghy die de kennisse hebt) sagh aen de tafel sitten in ’t Afgoden-huys, en wort niet sijne conscientie, dewijle dat hy swack is, veroorsaeckt het Afgoden-offer te eten? | |
11Ende alsoo sal de swacke Broeder over uwe kennisse verloren gaen; Ga naar margenoot+ om wiens wille nochtans Christus gestorven is. | |
12Maer wanneer ghy alsoo sondigt tegen de Broeders, ende slaet hare swacke conscientie; so sondigt ghy tegen Christum. | |
13Daerom, indien de spijse mijnen Broeder ergerde, so en wilde ick nimmer-meer vleesch eten, op dat ick mijnen Broeder niet en ergerde. |
|