Lutherse Bijbel (1648)
(2009)–Anoniem Lutherse bijbel (1648)– Auteursrechtelijk beschermdBegrijpt eene leere van ’t rechte gebruyck der tonge, in vier deelen: I. Dat men voorsichtigh zy in ’t straf-ampt. II. Dat men sich wachte voor ydele klappernye. III. Dat men de leugen vermijde. IV Dat men met verstandt ende voor-dacht moet spreken. | |
I.1DAer straft dickwils een sijnen Naesten ter ontijt; ende dede wijslijcker, dat hy swege. | |
2’t Is beter vry straffen, dan heymelijck haet dragen: | |
3Ende wie ’t in danck aen-neemt, dien brengt het bate. | |
4Wie gewelt oeffent in ’t gerichte; die is even als een Hof-meester, die eene maegt schendt, die hy bewaren soude. | |
5Menigh swijgt, om dat hy sich niet en kan verantwoorden; | |
6Maer menigh swijgt, ende verwacht sijnen tijt. | |
7Een wijs man swijgt, tot dat hy sijnen tijt siet; maer een haestigh sot en kan den tijt niet verwachten. | |
II.8WIe veel klapt, die maeckt hem verhaet: ende wie hem selven veel gewelts aen-neemt, op dien wort men gram. | |
9Het geluckt menigen in quade saken; maer het gedijt hem ten verderve. | |
10Daer geeft een dickwils wat, daer hy’t qualijck besteedt: daer-en-tegen geeft een wat, daer hy ’t seer wel besteedt. | |
11Wie seer pronckt, die verderft daer over; maer wie hem nederigh houdt, die komt op. | |
12Menigh koopt ten eersten goeden koop; maer daer-nae moet hy ’t duyr genoegh betalen. | |
13Een wijs man maeckt sijn geschenck weert met lieflijcke woorden: maer wat de sotten schencken, dat maecken sy selve onweert. | |
14Des sotten geschenck en sal u niet veel baten: want een ooge geeft hy; ende met seven oogen siet hy, wat hy daer voor krijge. | |
15Hy geeft weynigh, ende verwijt eenen veel; ende roept het uyt, als een [wijn-]uyt-roeper. | |
16Heden leent hy, morgen wil hy ’t weder hebben: dat zijn verdrietige lieden. | |
17De sot klaegt: My en is niemant Ga naar margenoota getrouw, niemant en danckt my voor mijne weldaden. | |
18Oock die mijn broot eten, en spreken niet goets van my. | |
19O hoe dickwils ende van vele wort hy bespot! | |
20Hy valt gevaerlijcker door sulcke woorden, dan of hy van den solder viel: alsoo gaet het den boosen, dat sy doch ten laetsten schielijck vallen moeten. | |
21Een bot ongemaniert Mensch snapt onvoorsichtighlijck; ende klapt altoos voort, gelijck ’t hem in-valt. | |
22Wanneer een sot al schoon wat goets spreekt, so en deugt ’et doch niet: want hy en spreeckt het niet ter rechter tijt. | |
23Menigen belet sijne armoede, dat hy geen quaet en doet: daer af heeft hy dit voordeel, dat hy geene quade conscientie en heeft. | |
24Menigh doet liever het argste, dan dat hy sijne eere verliese; en doet het om godt-looser lieden wille. | |
25Menigh dient eenen anderen tot onrechtveerdige saken, ende even daer-mede krijgt hy hem ten vyant. | |
III.26DE leugen is een leelijcke schand-vlecke aen eenen Mensche: ende is gemeyn by ongemanierde lieden. | |
27Een dief en is niet soo quaet, als een Mensch die sich tot leugens gewent; maer ten laetsten komen sy beyde aen de galge. | |
28Liegen is den Mensche een schandelijck dinck, ende hy en kan nimmermeer tot eere komen. | |
IV.29EEn wijs man brengt hem selven tot eere door sijne wijse woorden: ende een kloeck man is lief ende weert by Vorsten. | |
30Wie sijnen acker neerstigh bouwt, Ga naar margenoot+ die maeckt sijne hoopen groot: ende wie hem by Vorsten houdt, dat hy lief ende weert is, die kan veel quaets voor-komen. | |
[Folio 27r]
| |
31Geschencken ende gaven verblinden de Wijse; Ga naar margenoot+ ende doen hen eenen toom in den mont, dat sy niet bestraffen en konnen. | |
32Een wijs man, die sich niet gebruycken en laet, ende een begraven schat, waer toe zijn die beyde nut? | |
33’t Is beter, dat hem de onwijse verberge, dan de wijse. |
|