Lutherse Bijbel (1648)
(2009)–Anoniem Lutherse bijbel (1648)– Auteursrechtelijk beschermdHeeft twee deelen: I. Wort Godts barmhertigheyt, macht ende trouw gepresen. II. Worden verhaelt sommige middelen, waer door men Godts barmhertigheyt kan behouden. | |
I.1☜O Hoe is de barmhertigheyt des Heeren soo groot! Ga naar margenoot+ ende laet sich genadigh vinden den genen, die sich tot Hem bekeeren☞: | |
29Want wat kan doch een Mensch zijn, vermits hy niet onsterffelijck en is. | |
30Wat is klaerder, dan de Sonne? Nochtans moet sy vergaen: ende wat vleesch ende bloet dichtet, dat is immers een boos dinck. | |
31Hy siet de onmetelijcke hooghte des Hemels; ☜maer alle Menschen zijn aerde ende stof☞. | |
1Maer dieder eeuwigh leeft, Ga naar margenoot+ al wat Die maeckt, dat is volkomen. De Heere is alleen rechtveerdigh: | |
2Niemant en kan sijne wercken uyt-spreken. | |
3Wie kan sijne groote wonderen begrijpen? | |
4Wie kan sijne groote macht meten? Wie kan sijne groote barmhertigheyt vertellen? | |
[Folio 26r]
| |
5Men kanse noch verminderen noch vermeerderen: ende men kan sijne groote wonderen niet begrijpen. | |
6Maer een Mensch, of hy al schoon sijn beste gedaen heeft; so en is het noch nauw’lijcx begost: ende als hy meynt, hy hebbe ’t vol-eyndt; so feylt ’et noch verre. | |
7Want wat is de Mensch? waer toe deugt hy? wat kan hy baten, ofte schade doen? | |
8Als hy lange leeft, so leeft hy hondert jaer: gelijck als een droppelken waters tegen de Zee, ende als een greinken tegen ’t zant aen de Zee; soo weynigh zijn sijne jaren tegen de eeuwigheyt. | |
9Daerom so heeft Godt gedooghsaemheyt met hen, ende giet sijne barmhertigheyt uyt over hen. | |
11Daerom ontfermt Hy sich dies te rijcklijcker over hen. | |
12☜Eens Menschen barmhertigheyt gaet alleen over sijnen Naesten: maer Godts barmhertigheyt gaet over al de Werelt. | |
13Hy bestraft, ende tuchtigt; Hy leert, ende besorgt, als een Herder sijne kudde. | |
14Hy ontfermt hem over alle, die sich onderwijsen laten, ende neerstigh Godts Woort hooren. | |
II.15MYn kint, als ghy yemant wat goets doet, so en maeckt u niet berispelijck; ende als ghy hem wat geeft, so en bedroeft hem niet met harde woorden. | |
16De dauw verkoelt de hitte: alsoo is een goet woort beter, dan de gave. | |
17Ia een woort is dickwils aengenamer, dan eene groote gave: ende een beleeft Mensch geeftse alle-beyde. | |
18Maer een sot verwijt ’et eenen onheuschlijck; ende eene onvriendelijcke gave is verdrietigh. | |
19Leert eerst selfs, eer ghy andere leert; | |
20Helpt u eerst selven, eer ghy andere geneest; | |
21Straft u eerst selven, eer ghy andere oordeelt: so sult ghy genade vinden, als andere gestraft worden. | |
22☜En stelt uwe boete niet uyt, tot dat ghy kranck wort; maer betert u, terwijle ghy noch sondigen kont. En vertreckt niet vroom te worden, ende en vertoeft niet met de beteringe uwes levens, tot in den doot☞. | |
23Ende wilt ghy Gode dienen; so laet ’et u een ernst zijn: op dat ghy Godt niet en versoeckt. | |
24Gedenckt aen den toorn, die aen ’t eynde komen sal; ende aen de wrake als ghy voort moet. | |
25Want als men versadigt is, so sal men evenwel gedencken, dat men weder hongerigh worden kan; ende als men rijck is, so sal men gedencken, dat men weder arm worden kan. | |
26Want ☜’et kan voor den avont wel anders worden, dan ’t des morgens was; ende sulcx alles geschiedt haest voor Godt☞. | |
27Een wijs Mensch is in allen desen sorghvuldigh; ende wacht hem voor sonden, terwijle hy noch sondigen kan. | |
28Wie verstandigh is, die neemt sulcke wijsheyt aen: ende wiese krijgt, die looftse. | |
29Wie sulcke leere recht geleert heeft, die kan sich wijslijck houden, ende wel daer van spreken ter beteringe. |
|