Lutherse Bijbel (1648)
(2009)–Anoniem Lutherse bijbel (1648)– Auteursrechtelijk beschermd
[Folio 11[111]v]
| |
VOOR-REDEN over den Propheet Maleachi. D.M.L.DEsen Maleachi houden de Ebreën, hy zy de Esra geweest: dat laten wy soo goet zijn; want wy niet sekers van hem hebben konnen: behalven dat (so veel men uyt sijne Prophetie kan af-nemen) so en is hy niet lange voor Christi geboorte, ende vrylijck de laetste Propheet geweest: want hy seyt immers in’t 3 cap. v. 1. dat Christus de Heere haest komen soude.ENde hy is een fijn Propheet, die schoone spreuken heeft van Christo ende den Euangelio, ’t welck hy noemt een reyn offer in alle de Werelt: want door ’t Euangelium wort Godts genade gepresen, ’t welck is het rechte ende reyne danck-offer. Ga naar margenoot+ Item, hy propheteert van de toe-komste Iohannis des Doopers: gelijck ’t Christus selfs Matth. 11,14. duydet, ende Iohannem sijnen Engel ende Eliam noemt, daer van Maleachi schrijft. Boven dat, so scheldt hy oock sijn volck hart; daerom, dat sy den Priesteren niet en gaven hare tienden, ende andere plichten. Ende wanneer sy ’t schoon gaven; so gaven sy ’t met alle ongetrouwigheyt: als, ongesonde, onbequame schapen, ende wat sy selfs niet en mochten, dat moeste den armen Papen ende Predikanten goet zijn. Gelijck het dan pleegt te gaen, dat, waer recht Godts Woort, ende getrouwe Predikanten zijn, Ga naar margenoot+ die moeten honger ende noot lijden; maer valsche leeraers moeten altoos de volheyt hebben. Hoe-wel de Priesters met sodanige offerhanden oock gescholden worden, dat sy ’t aen-namen ende offerden; dat dede de lieve gierigheyt. Maer Godt wijst hier aen, dat Hy daer over een groot mishagen hebbe; ende heet sulcke ongetrouwigheyt ende boosheyt eene versmaetheyt, die Hem selfs geschiedde: daerom Hy hen oock dreygt, Hy wilse verlaten, ende de Heydenen aen-nemen tot een volck.
DAer-nae scheldt hy de Priesteren in ’t bysonder, dat sy Godts Woort vervalscheden, ende ontrouwelijck leerden, ende daer-mede vele verleydden; ende misbruyckten haer Priesterlijck ampt, dat sy niet en bestraften de gene, dewelcke onbequame dingen offerden, ofte anders niet vroom en waren, maer loofden en seydense vroom te zijn, op dat sy slechs offerhanden ende genot van hen krijgen mochten. Alsoo heeft de gierigheyt ende buyck-sorge altoos schade gedaen den Woorde ende dienste Godts, ende maeckt altijt huychelaers uyt de Predikanten.
OOck scheldt hyse, dat sy hare wijven bedroefden ende verachtten; daer mede oock haer offer ende Godts-dienst verontreynigden: want in de Wet Mose was’t verboden Godt te offeren bedroefde offerhanden; ende die bedroeft waren, en dorsten niet offeren, noch van de offerhanden eten. Hier van waren nu de gene eene oorsake, welcke hare wijven bedroeft ende weenende maeckten; ende wilden sich met Abrahams exempel behelpen, die sijne Hagar moeste uyt-drijven ende bedroeven: maer hy en dede’t niet uyt moetwille; gelijck als hyse oock niet uyt nieuws-gierigheyt ofte dertelheyt getrouwt hadde. |
|