Lutherse Bijbel (1648)
(2009)–Anoniem Lutherse bijbel (1648)– Auteursrechtelijk beschermdVOOR-REDEN over den Propheet SACHAR-JA. D.M.L.DEse Propheet is nae de Babylonische gevanckenisse geweest, ende heeft met sijnen geselle Haggai, Ierusalem ende den Tempel helpen herbouwen, ende het verstroyde volck weder te samen brengen: op dat wederom een regiment ende ordinantie in ’t lant aen-gericht wierde. Ende hy is voorwaer een van de aller-troostelijckste Propheten; vermits hy vele lieffelijcke ende troostelijcke gesichten voort-brengt ende vele soete ende vriendelijcker woorden geeft: op dat hy het bedroefde ende verstroyde volck trooste ende stercke om den bouw ende het regiment te beginnen, ’t welck tot dien tijt toe grooten ende menigerley weder-stant geleden hadde; Ga naar margenoot+sulcx doet hy tot in’t 5 cap.IN ’t vijfde propheteert hy onder een gesichte des briefs ende schepels van de valsche Leeraers, Ga naar margenoot+ die daer nae komen souden onder het Ioodsche volck, die Christum verloochenen souden: welck gesichte noch heden ten dage de Ioden raeckt.
IN ’t seste propheteert hy van’t Euangelium Christi, Ga naar margenoot+ ende den geestelijcken Tempel in al de Werelt te bouwen; dewijle hem de Ioden verloochenden, ende niet hebben en wilden.
IN ’t sevende ende achtste ontstaet eene vrage: Ga naar margenoot+daer op de Propheet antwoordt, troost ende vermaentse wederom tot den bouw ende ’t regiment; ende besluyt daer mede sulcke prophetie sijner tijt van’t herbouwen.
IN ’t 9 gaet hy in de toe-komende tijt, Ga naar margenoot+ ende propheteert ten eersten in ’t 10 cap. Hoe de Groote Alexander soude Tyrus, Zidon ende de Philisteën winnen; op dat de gantsche Werelt geopent wierde den toe-komenden Euangelio Christi: ende voert den Koninck Christum te Ierusalem in, op eenen esel.
IN ’t elfde propheteert hy, Ga naar margenoot+ dat Christus van de Ioden verkocht soude worden, voor dertigh silverlingen: daerom Hyse oock verlaten soude, dat Ierusalem eyndelick verstoort, ende de Ioden in dwalinge verstockt ende verstroyt souden worden; ende alsoo ’t Euangelium ende’t Rijck Christi onder de Heydenen komen, nae het lijden Christi, op dat Hy eerst als de Herder geslagen, ende de Apostelen als de schapen verstroyt souden worden: want Hy moeste eerst lijden, ende alsoo in sijne Heerlickheyt komen.
IN ’t laetste capittel, Ga naar margenoot+ als hy Ierusalem verstoort heeft, so neemt hy oock wegh het Levitische Priesterdom, mitsgaders sijn wesen, ende gereetschap, ende Vyer-dagen, seggende: Het sullen alle geestelijcke ampten gemeyn zijn, Godt daer mede te dienen, ende niet meer alleen des stams Levi: dat is, het souden andere Priesters, andere Feesten, andere offerhanden, een ander Godts-dienst komen, dewelcke oock oeffenen konden andere stammen; ja oock Egypten ende alle Heydenen: dat heet ’t Oude Testament reyn af-gedaen ende wegh genomen. |
|