Lutherse Bijbel (1648)
(2009)–Anoniem Lutherse bijbel (1648)– Auteursrechtelijk beschermd
[Folio 104v]
| |
VOOR-REDEN over den Propheet ZEPHAN-JA. D.M.L.ZEphan-Ia is ter tijt des Propheten Ieremiae geweest: want hy heeft onder den Koninck Iosia gepropheteert, gelijck Ieremia; als sijn Titel uyt-wijst. Daerom propheteert hy oock even ’t selve, dat Ieremias propheteert: namelijck, dat Ierusalem ende Iuda soude verstoort, ende het volck wegh-gevoert worden, om haers onboetveerdigen boosen levens wille. Maer hy en noemt niet den Koninck van Babel, die sulcke verstooringe ende gevanckenisse hen soude aen-doen, gelijck Ieremias doet; maer slechs wegh spreeckt hy, Dat Godt wilde sulck ongeluck ende plage over haer brengen, op dat Hyse immers tot boete bewegen mochte. Want alle Propheten en konden dit volck geensins over-reden, dat Godt over haer vertoornt was; sy trotzden altoos op den roem, dat sy Godts volck waren ende hieten: ende wieder predikte, dat Godt over haer toornigh was, die moeste een valsch Propheet zijn, ende sterven; want sy en wilden ’t niet gelooven, dat Godt sijn volck soude soo verlaten. Gelijck als men nu alle die voor Ketters scheldt, ende doodt, die daer leeren, dat de Kercke doole, ende sondige, ende dat Godt haer straffen sal.So en propheteert hy dan niet alleen over Iuda sulck ongeluck; maer oock over alle om-liggende landen, ende nae-buyren, als over de Philisteën, Moab, ja oock de Mooren ende Assur: want de Koninck van Babel soude eene roede Godts zijn over alle landen.
IN ’t 3 cap. propheteert hy uytermaten heerlijck ende klaerlijck van ’t vrolijcke ende salige Rijcke Christi, dat in alle de Werelt uyt-gebreydt soude worden. Ende hoe-wel hy een kleyn Propheet is; so spreeckt hy doch meer van Christo, dan vele andere groote Propheten doen, oock schier boven Ieremiam: daer-mede hy wederom rijckelijck troost het volck; op dat sy in de Babylonische gevanckenisse ende ongeluck aen Godt niet en vertwijffelden, als hadde Hyse eeuwighlijck verworpen; maer versekert waren, dat sy nae sulcke straffe weder tot genade komen, ende den beloofden Heylant, Christum, met sijn heerlijck Koninck-rijcke verkrijgen souden. |
|