Lutherse Bijbel (1648)
(2009)–Anoniem Lutherse bijbel (1648)– Auteursrechtelijk beschermd
[Folio 98v]
| |
VOOR-REDEN over den Propheet JONA. D.M.L.DEsen Propheet Iona willen eenige houden, als Hieronymus aen-wijst, hy zy der weduwen soon geweest te Zarpath by Zidon, die den Propheet Eliam geneerde in den dieren tijt, 1 Reg. 17,9. Luc. 4,26. nemende tot eene reden, dat hy hier hem selven noemt eenen soon Amithai, dat is, eenen soon des waerachtigen, dewijle sijne moeder tot Elia sprack, doe hy hem van den doot verweckt hadde: Nu weet ick, dat de reden uwes monts waerachtigh is.Dit geloove wie daer wil, Ga naar margenoot+ ick en geloove ’t niet: maer sijn vader heeft Amithai geheeten, in ’t Latijn, verax: in ’t duytsch, waerachtigh: ende is geweest van Gath-Hepher. Welcke stadt leyt in den stamme Zebulons Jos. 19,13. Want alsoo staet geschreven in ’t 14. cap. v. 25. in ’t 2 boeck der Koningen: De Koninck Ierobeam bracht weder daer-toe de lant-pale Israëls van Hemath aen, tot aende Zee in ’t vlacke velt; nae ’t woort des Heeren des Godts Israëls, ’t welck Hy gesproken hadde door sijnen dienaer Iona, den soon Amithai, den propheet van Gath-Hepher. Oock so was de weduwe te Zarpath eene Heydinne, gelijck Christus verhaelt Luc. 4,26. Maer Iona bekent hier in ’t 1 cap, v. 9. hy zy een Ebreër. So hebben wy nu, Ga naar margenoot+ dat dese Iona geweest is ter tijt des Konincx Ierobeams, wiens groot-vader was de Koninck Iehu, in welcken tijt de Koninck Vsia in Iuda regeerde: in welcken tijt oock geweest zijn in ’t selve Koninck-rijck Israëls, de Propheten, Hosea, Amos, Ioël, aen andere plaetsen ende steden. Daer uyt men wel verstaen kan, wat voor een treffelijck weerde man dese Iona in ’t Koninck-rijck Israëls geweest is, ende dat Godt groote dingen door hem gedaen heeft, namelijck, dat door sijne predicatie de Koninck Ierobeam so gelucksaligh was, Ga naar margenoot+ ende won alles weder, wat Hasaël de Koninck in Syrien hadde den Koninck-rijcke Israëls af-genomen.
DOch dat is boven al (’t welck hy in sijnen volcke gedaen heeft) dat hy een sulck groot machtigh Koninck-rijck van Assyrien aen-grijpen kan, ende soo vruchtbaerlijck predikt by de Heydenen, die by de sijne niet soo veel en hadde mogen met vele predicatien uyt-richten. Recht of Godt wilde daer mede aen-wijsen de spreuke Jes. 52,15. Wie ’t niet gehoort en heeft, die sal ’t hooren: tot een exempel, dat alle die ’t Woort rijckelijck hebben, het selve stoutelijck verachten: ende die ’t niet hebben en konnen, geerne aen-nemen: gelijck Christus Matth. 21,43. selfs seyt: ’t Rijck Godts wort van u genomen, ende den Heydenen gegeven, die sijne vruchten brengen. |
|