Het ballet Portrait, dat in dezelfde periode als deze foto-opname in een programma van de Stichting Dansproduktie werd uitgebracht, veroorzaakte de nodige deining, te meer omdat Van Manen zijn geportretteerde tot de Alexandra Radius van de moderne dans uitriep. De ballerina noch de moderne danseres toonde zich daar gelukkig mee.
Het ballet Portrait en de off balance-foto leggen welbewust de vinger op de G-snare van elk vrouwelijk model, of zij nu als ballerina, moderne danseres, actrice of bodybuildster de kost verdient. De in het ballet aangenomen poses gooien bovendien olie op het eeuwige vuur dat smeult in alle interacties tussen de bedenker en de poseur van een lichaamsgebonden actie. Van Manen toonde zijn diepe respect voor Daniels mannelijk ogende vrouwelijkheid via een lichaamstaal die als typisch mannelijk bekend staat. Hij kleedde haar met zijn ogen (schijnwerper) als het ware uit, monsterde haar door haar letterlijk tegen het licht te houden en liet haar vervolgens met de eer van haar androgyne verschijning strijken. Is er een choreograaf in Nederland die meer oog heeft voor de typisch vrouwelijke kwaliteiten in het spel van erotiek dan Hans van Manen?
In Portrait werd twintig jaar leeftijdsverschil overbrugd tussen de bedenker en de twee uitvoerenden. Bij het bedenken van de choreografie en de fotoserie moet Van Manen in de fysionomie van Pauline Daniels zijn eigen gender-besef hebben (h)erkend. Anders laat je een danseres die haar hart en ziel aan het podium schonk niet die van tevoren bedachte poses aannemen in een solo die in feite een trio is, door de onmisbare aanwezigheid van zowel haar belichter als hun beider muzikaal begeleider, de pianist. In dit ballet spelen de choreograaf en zijn levende materiaal handjeklap: voor zover zij als man wordt geëtaleerd, is hij een vrouw - in die krachtmeting spelen zij quitte.
En wat merkt en ervaart het publiek van dit spel? Onder de toeschouwers lopen immers twee niet parallelle scheidslijnen: sekse en seksuele aard. Van Manen speelt ermee als een kat met een muis. Homo's en hetero's zullen allemaal zijn hint naar biseksualiteit binnen dit ballet aangevoeld hebben. Als ogenschijnlijke lichtekooi wordt de danseres in een kooi van licht gezet, maar het ballet vermag de zucht naar pornografie maar ten dele te bevredigen. Die zucht wordt slechts aangestipt door de belichter en vervolgens welbewust