‘ewig weibliche’ herhaalt? Om twee redenen denk ik dat Madonna dat beeld juist met veel kracht onderuit haalt.
In de eerste plaats omdat Madonna als succesvolle zakenvrouw zelf aan het hoofd van haar ondernemingen staat waarin miljarden omgaan. Madonna is kwantitatief gezien de grootste vrouwelijke ster die de show-business ooit gekend heeft. Ze houdt van het spel met geld en macht: ‘Het voelt fantastisch om macht te hebben, ik heb er mijn hele leven naar gestreefd.’ (Sunday Times Magazine, april 1990)
In de tweede plaats omdat Madonna wel degelijk iets toevoegt en verandert aan de bestaande clichés. Met de schaamteloze overdrijving van stereotiepe vrouwbeelden rebelleert Madonna tegen de status quo. Zij laat zich niet vastpinnen op de aloude tegenstelling maagd-hoer, maar speelt beide rollen met veel ironie. Zij is als een maagd - ‘like a virgin’ en ziet er als een hoer uit. Daarmee drijft Madonna flink de spot met haar hemelse naamgenote, tot grote ergernis van het Vaticaan. Verzet tegen religie is een terugkerend thema in haar clips; naar eigen zeggen omdat ze ‘superkatholiek’ opgevoed is, zoals al blijkt uit haar naam: Madonna Veronica Luise Ciccone. Door de manier waarop ze seks met religie verbindt, zoals in de clip ‘Like a Prayer’, komt ze nogal eens in aanraking met de censuur. De rel rond deze clip heeft overigens, denk ik, meer te maken met het feit dat Madonna een zwarte heilige zoent dan met haar schaarse kleding. Madonna rekent definitief af met ‘vaders woord is wet’. Geen vader, ook de paus niet, houdt haar tegen.
Madonna's parodiërende uitbuiting van vigerende vrouwbeelden hangt nauw samen met het medium waarin een popster zich tegenwoordig uit: de videoclip. De videoclip is de triomf van het beeld. Beelden verwijzen naar beelden die verwijzen naar beelden, enzovoorts, in een eindeloze reeks die nauwelijks meer een relatie met de werkelijkheid daarbuiten heeft. Vandaar het veelvuldige gebruik in Madonna's videoclips van reeds bestaande beelden, uit film, clips en reclame.
‘Material Girl’ is een regelrechte replay van ‘Diamonds are a Girl's Best Friend’ gezongen door Marilyn Monroe in de film Gentlemen Prefer Blondes. In ‘Express Yourself’ maakt Madonna gebruik van de science fiction beeldvorming uit de klassieke film Metropolis. In haar Vogue-clip citeert zij poses uit de modefotografie en van oude Hollywoodsterren, zoals Marlène Dietrich, Jean Harlow en Rita Hayworth.
De videoclip is de kunstvorm van het recyclen en van de kunstmatigheid. In de videoclip draait immers alles om het beeld, het imago, de vermomming, de