een aantal stadia moet doorlopen voordat je bij het eindpunt bent, namelijk de foto. Eerst is er het fotograferen, vervolgens het vergroten, ontwikkelen, spoelen, fixeren en tenslotte het drogen. Het zijn allemaal vast omschreven handelingen in een vaste volgorde waar je je aan moet houden.
Voor mij is het schoon werk. Het doet mij altijd denken aan een stukje van de huishouding, bijvoorbeeld de afwas. Daar is de volgorde vuiligheid, afwassen, afdrogen, opbergen.
Fotografie gebeurt voor een deel ook thuis en voor een deel niet-thuis. Via het huishouden kan ik gemakkelijk een verbinding aanbrengen tussen thuis en niet-thuis. Ik heb eigenlijk twee soorten huishouding. De eerste heeft te maken met alles wat ik nodig heb om een kop koffie klaar te kunnen maken. De tweede bestaat uit alles wat ik nodig heb om een foto te kunnen maken. Die begint bij een camera met toebehoren en verder heb ik een doka nodig.
Ik heb trouwens geen eigen doka. Meestal werk ik bij een vriendin of in een buurthuis waar een doka is. Ik heb er behoefte aan om steeds in een andere sfeer te werken. Elke doka is anders. De sfeer ervan beïnvloedt je. Dat geeft mij een gevoel van ruimte.
Het fotograferen zelf, als handeling, is namelijk iets heel benauwends, of kan dat zijn. Als ik bijvoorbeeld een foto wil maken in een vijftiende van een seconde, dan is die tijd heel beperkt wanneer je bedenkt dat je in die heel korte tijd een heel mensenleven op de foto probeert te krijgen. Ik moet dat dan doen met alle kracht die ik op dat moment heb, die ik dan bèn. Als ik daarna die spanning kan loslaten, snak ik naar ruimte om me heen.
Ik ben nu bezig om daarin een ander evenwicht aan te brengen, dat wil zeggen: meer ruimte om de fotografie heen en minder ruimte daarbuiten. Je zou ook kunnen zeggen dat die verschillende gebieden meer over elkaar heen schuiven. De omgeving waarbinnen ik mij beweeg en waar de fotografie een rol speelt, raakt, sinds ik in Amsterdam woon, anders gekaderd. Het is nu mijn dagelijkse omgeving waarbinnen ik fotografeer. Ik probeer zo veel mogelijk binnen te krijgen van de stad en te kijken wat ik daarmee kan, maar het moet wel dichtbij mij zijn. Het moet binnen mijn gebied liggen.
Ik heb nu bijvoorbeeld al een paar keer gefotografeerd op de house-parties van Mona Lisa (elke tweede vrijdag van de maand in het Vrouwenhuis in Amsterdam). De house-parties behoren tot mijn nieuwe thuisgebied. Ik beschouw die parties als een nieuwe, fijne werkruimte. Essentieel voor de manier waarop ik er werk is dat ik