In The Queen of Swords, deel twee van de cyclus, grijpt Grahn terug op nog oudere kleitabletten die aan het begin van de eeuw zijn gevonden. Deze tabletten zijn afkomstig uit het oude Sumerië en dateren tenminste uit 3000 v.C. De godin die hier centraal staat is Inanna (de latere Helena), de godin van hemel en aarde.
Een van de verhalen is Inanna's afdaling naar de onderwereld waar zij wordt geconfronteerd met de daar heersende koningin Ereshkigal (in de Tarot is zij de Queen of Swords), de godin van de dood en de transformatie. Inanna heeft de bovenwereld verlaten en is afgedaald naar de onderwereld om meer macht, en daarmee meer welzijn voor haar steden, te verwerven. Zij moet door zeven poorten, die worden bewaakt door een wachter genaamd Neti. In het Sanskriet betekent deze naam ‘niets’. Bij elk van de poorten moet Inanna een van haar tekenen van macht afgeven. Bij de zevende poort wordt zij door zeven onderwereldrechters, de Annunaki, berecht. Ereshkigal laat haar ‘oog van de dood’ op Inanna vallen en hangt haar als een stuk vlees aan een haak. Inanna is dan, in een tocht die drie dagen en drie nachten heeft geduurd, gereduceerd tot ‘niets’.
In de bovenwereld wordt op instigatie van Inanna's trouwe bediende Ninshibur haar redding voorbereid. De vadergod Enki, god van wijsheid en zoete wateren, verzamelt het vuil van onder zijn nagels en maakt daaruit twee geslachtsloze schepsels, Kurgarra en Galaturra die - gewapend met instructies om door middel van list Ereshkigal in te palmen - naar de onderwereld gaan. Zij brengen Inanna tot leven en Ereshkigal staat haar toe naar de bovenwereld terug te keren onder voorwaarde dat zij iemand naar beneden stuurt om haar plaats in te nemen.
Inanna, die nu ook in het bezit is van het ‘oog van de dood’, laat het op haar partner, de stiergod Dumuzi, vallen. Maar voordat de demonen hem mee naar beneden nemen, biedt Dumuzi's zuster Geshtinanna aan, zijn plaats in de onderwereld voor de helft van de tijd in te nemen. Ereshkigal accepteert deze overeenkomst.
Inanna heerst na haar tocht door de onderwereld met meer macht over de bovenwereld. Het verhaal eindigt met Inanna's erkenning en liefde voor de koningin van de onderwereld Ereshkigal: ‘Holy Ereshkigal, sweet is your praise’.
In The Queen of Swords volgen wij het verhaal van Inanna op de voet, maar Grahn situeert het in een moderne context. De onderwereld is een lesbische bar waar ‘Nothing’, de uitsmijter en vrouw achter de bar is. De zeven rechters zijn ‘Crow Dikes’. Het toneelstuk bestaat