Lust en Gratie. Jaargang 2
(1985)– [tijdschrift] Lust en Gratie– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 26]
| |
[pagina 27]
| |
Marian Bakker is fotografe. Acht jaar geleden liep ze voor het eerst verwonderd rond in ‘La Défense’, het grote zakencentrum even buiten het centrum van Parijs. Wat haar daar toen onaangenaam trof was de macht van de gebouwen. Ze zegt nu: ‘Ik was onder de indruk van het autoritaire, het keiharde, het hoge. Dat was mij bijgebleven. Ik wilde er terug gaan en het vastleggen. Kijk, dat is de macht en die bouwt zo!’ De tweede keer gebeurde er iets anders, iets onverwachts. ‘Toen ik daar kwam zag ik de spiegelingen in de glazen wanden van de gebouwen, en toen zag ik ook dat de kritiek die ik op de gebouwen wilde leveren met mijn foto's niet nodig was. De kritiek zat in de gebouwen zelf. In de spiegeling verbrokkelt de macht. In de spiegeling toont de macht ook hoe de architectuur alles in zich kan opnemen, kan absorberen. Het is niet alleen kritiek.’ In de glazen wanden weerspiegelen de gebouwen. Met het vastleggen van deze spiegeling deed ze iets volkomen anders dan de meeste fotografen. Meestal maken fotografen een opname liggend onder een gebouw met groothoeklens. Het effect is een ontzettend fallisch ding voor je neus. Wanneer je niet omhoog kijkt valt de werking van de spiegeling niet op. Marian vertelt over drie mannen die uit een van de gebouwen kwamen. Ze werkten er waarschijnlijk al jaren. Ze vroegen | |
[pagina 28]
| |
haar wat ze deed. Toen ze het uitlegde keken ze verbaasd omhoog. Het was hen nooit opgevallen. De eerste opnamen van ‘La Défense’ vormen een diaserie. Na ‘La Défense’ ontdekte ze op meer plaatsen hetzelfde verschijnsel. De volgende serie dia's maakte ze in ‘Les Halles’. Van die serie zijn hier vier foto's opgenomen. Het zijn kleuropnamen, zwart-wit afgedrukt. In de dia's geeft de kleur een versterking van het effect. De kleur speelt in de spiegeling dan ook een rol. Het blauw wordt bijvoorbeeld aquariumachtig. In de projectie van de dia's laat Marian de beelden in elkaar overvloeien. Zo blijft het vluchtige van de opnamen behouden. In de hier getoonde zwart-witfoto's is de deformatie door de spiegeling absoluut. De gebouwen van ‘La Défense’ en ‘Les Halles’ zijn gericht op representatie. Dat is wat beide situaties aan elkaar bindt. De gebouwen van ‘Les Halles’ verschijnen in de spiegeling als een theater van de verleiding. De architectuur verleidt de mensen hun geld uit te geven. Met de rondingen, de trappen, het paleisachtige, geven de gebouwen je het idee dat je in een soort paradijs bent. De spiegeling in ‘Les Halles’ laat herkenbare vormen zien. Het nieuwe complex staat in een oude wijk. ‘La Défense’ geeft je het gevoel dat je in de toekomst loopt, zonder referentie, zonder herkenning. In de fotografie van de weerspiegeling van de gebouwen krijgt de architectuur verschillende dimensies. Deze manier van werken paste ze al eerder toe in de portretfotografie. In de meer traditionele portretfotografie wordt gepoogd de geportretteerde in één beeld te vangen. Daardoor wordt door middel van de camera een eenduidige identiteit opgelegd aan de afgebeelde persoon. Marian maakte een diaserie van het gezicht van een vrouw. In de projectie werkte ze met het proces van de overvloei. Het ene beeld komt heel langzaam op, door de projectie van de vorige opname heen. Zo lijken delen van het gezicht af te brokkelen, andere zich juist te verdubbelen. Tot er weer een nieuw beeld als geheel zichtbaar wordt en het proces zich herhaalt. Het is een vorm van reconstructie en deconstructie tegelijkertijd. De eenduidigheid van de identiteit wordt opgelost. De hier afgebeelde foto's zijn een uitnodiging tot het zien van de totale diaserie. | |
[pagina 30-31]
| |
[pagina 32]
| |
Perspectiefperspectief
spiegeling
zonder horizon
zonder begrenzing in de tijd
haar bron
ondefinieerbaar
als strijkend licht
langs de reflectie heen
platte vlakken
van eindeloze diepte
heel dichtbij
in de zoemer van de lens
stelt het frame-werk rond de ramen
haar grenzen
aan de realiteit
een raster
over de andere werkelijkheid
waarin wat voor is
achter weerschijnt
| |
[pagina 33]
| |
telelens - door het gebruik van
een telelens wordt het beeld
dichtbij gehaald. Dat kleine
stuk wordt door die opname een
wereld op zich. Je gaat door de
spiegel heen en komt in een
andere wereld alsof je het beeld
wordt ingezogen.
frame - het effect van in het
beeld gezogen worden, wordt
afgezwakt door het frame. Het
lijkt alsof je door het hekwerk
kijkt naar de ruimte erachter.
Het frame is voor de beschouwer
de enige referentie met de
reële positie van de fotograaf.
referentie - elke andere vaste
referentie is uit het beeld ver-
dwenen. Er is geen achtergrond
of voorgrond. Een auto, een lan-
taarn, een stuk muur voor de
spiegeling in beeld gebracht,
| |
[pagina 34-35]
| |
[pagina 36]
| |
Fatamorganafatamorgana
reflectie
afgetekend tegen de lucht
door de kracht van het licht
heftig intens
en vluchtig tegelijk
in het richten van haar blik
laat zij mij omhoog zien
aan spiegelende wanden voorbij
het beeld in beweging
bij elke stap
na elke draai
in het zoeken door een lens
naar het beeld
van een stad weerkaatst in glas
luchtkastelen in de weerschijn
van gebouwen
de ogen in de spiegeling verloren
als in een droom
een betovering
gevangen binnen het
blikveld van de camera
kan ik niet afzien
van het kijken
| |
[pagina 37]
| |
zou de betovering van de re-
flectie teniet doen.
fragmentatie - de architectuur
valt uiteen in vlakken. Binnen
de vlakken verspringen de archi-
tectonische ruimten. Soms zelfs
verdubbelen de ruimten zich en
komen op een andere manier in
beeld terug. Er wordt geen
poging gedaan om door recon-
structie de eenheid te herstel-
len.
licht - er is geen directe licht-
bron aanwijsbaar. Het licht is
gelijkmatig verdeeld over het
vlak. Het is er als het ware in
verweven. Geen dramatiek, een
bijna afstandelijk kijken.
perspectief - er zijn geen
duidelijke grenzen in het spie-
gelbeeld. De wetten van het
traditioneel perspectief gelden
| |
[pagina 38-39]
| |
[pagina 40]
| |
Fascinatiesfascinaties
verleiding
als boodschap
door bogen
door trappen
overgedragen
in parodie op het barokke
tonen trillende lijnen de wankelbaarheid
van een structuur
beroering in het harde staal
van de constructie
haalt de architectuur uit haar balans
oneindig in vervorming
vervloeien de dimensies
in de vervlakking door de spiegeling
verraden door de reflectie
de schijn door strakke lijnen
verhuld
weerkaatsen
de gebouwen nu
dat ze zijn
wat ze niet zijn
| |
[pagina 41]
| |
niet. Plat vlak en diepte gaan
samen. Er is sprake van een
eindeloosheid in een denk-
beeldige opeenvolging van
beelden.
fascinatie - in de spiegeling
leveren de gebouwen hun eigen
kritiek. Daarin gaat er nog een
andere fascinatie uit van de ge-
bouwen. Wat boeit is het harde
materiaal dat in de spiegeling
zacht, week wordt. In de reflec-
tie komen de harde gebouwen weer
tot leven. Op een andere manier
wordt dit duidelijk in de dia-
serie van ‘La Défense’. Er zijn
beelden waarop, in de spiegeling,
een reusachtige rode hijskraan
verschijnt. Door de vervorming
wordt de kraan een monster met
enorme metalen kaken. Dan doet
de fantasie opnieuw haar intrede.
| |
[pagina 42-43]
| |
|