mooi kapsel, lekkere parfum. Waar zijn die prachtige dreadlocks gebleven?
Ze lacht weer, haar ontwapenende glimlach, alsof ze de vraag heeft zien aankomen, en drukt haar muts nog wat steviger op haar hoofd. ‘Ja, die dreads waren mooi, maar het kost geld om ze in stand te houden en dat had ik lange tijd niet. Nu draag ik maar hoedjes of mutsen. Voor een zwarte vrouw is het lastiger om haar kapsel te onderhouden dan voor een blanke vrouw.’
Ergens in een interview zegt u dat het is alsof u een relatie bent aangegaan met het woord die bijna intenser is dan een liefdesrelatie. Behalve voor uw kat leeft u vaak alleen. Verkiest u alleen wonen?
‘Ik ben heel graag alleen om te kunnen nadenken, lezen, om naar muziek te luisteren, enzovoort. Dat brengt mijn vak als auteur/dichter/publicist mee. Taal is een intellectueel middel en vraagt enorm veel brainpower die effectief gebruikt
- ‘Ik ben in wezen geen verhalenverteller’ -
moet worden. Maar er is altijd een grote liefde in mijn kleine, beschermde privéleven. Momenteel ben ik ruim twintig jaar in love met een puur Hollandse dame van mijn leeftijd. Mijn leefomstandigheden hebben het onmogelijk gemaakt deze liefde te consumeren. Toch is deze verliefdheid de driving force geweest bij het schrijven aan mijn nieuwe boek. Ik word moeizaam verliefd omdat ik vreselijk kieskeurig ben en misschien het liefst alleen.’
U bent schrijver van romans, gedichten, toneel, en zo meer. In welk genre voelt u zich het beste thuis?
‘Ik voel me in alle genres volkomen thuis. Elk genre kent eigen eigenaardigheden die mij mentaal op de proef stellen en uitdagen.’
Uw boeken laten zien dat u van uitdagingen houdt. U bent bijvoorbeeld niet zo voor lineaire vertellingen. In nrc Handelsblad zegt Elsbeth Etty dat Was getekend iets heeft van ‘een tropisch regenwoud’ en dat er ‘pas na flink doorzetten en het wegkappen van talloze woekerplanten en andere obstakels’ een structuur zichtbaar wordt. Waarom kiest u daarvoor?
‘Omdat ik in wezen geen verhalenverteller ben. Ik maak sculpturen van taal met een narratieve structuur. Mijn teksten zijn vooral kunstwerken. Wie mij goed leest ervaart dat en articuleert dat ook met sterke beelden zoals Elsbeth Etty doet. Sommigen snappen niet wat hen overkomt en die haken soms af en verwerpen mijn werk.’
We hebben het even over de negatieve recensies van Liefde in tijden van gebrek. Roemers incasseringsvermogen en geneigdheid tot relativeren en accepteren ver-