Liter. Jaargang 18(2015)– [tijdschrift] Liter– Auteursrechtelijk beschermd Vorige Volgende [pagina 46] [p. 46] Les Murray Romeins diatreetglas Vertaald door Maarten Elzinga * Polijst rondom op gelijkmatige afstand binnen een luchtlaag tussen de binnenste en de buitenste huid van een glazen beker, waarbij je slechts hier en daar een dunne stut uitspaart. Pauzeer, en bewerk in hetzelfde atoom na atoom eroderende tempo de buitenste schaal tot een fijn filigraan van ringen, of gebladerte, of een gespierd Elysium... Dat één rukje, één misser een jaar werk kon verprutsen en je een goeie job of je bijzit riskeerde, zorgde allicht voor traag poeder en een gestage vijl. Alleen de bekers waren nobel. Ze werden vervaardigd door plebs, dobbelaars, immigranten, lui die bij vissoep in de taveerne zwetsten in het Vulgaat. De allereerste was misschien bedoeld als een stunt, of als de slimme zet waarmee een slaaf op vrijheid gokte. Of als grapje in het uitgaansleven: een roemer die geen zatlap vast kon houden of neerzetten, aangezien er geen voet onder zat; een wonder van ondermijning, een glazen vat zo kostbaar dat het Romeinse ernst opriep, bloedige beledigingen en veten, mocht je het zonder gepast decorum willen beroeren. Weinig kans dat de beker waarop de Thraciër Lycurgus door amoureuze ranken wordt gewurgd omdat hij Bacchus had beledigd, een ouderwets bacchanaal zou hebben overleefd. [pagina 47] [p. 47] Glasbloemen van Harvard, monachaal gepriegel, een opgepord chromosoom om vleugels aan een paard te kweken (iets wat zij ook zouden hebben gedaan), de beweegbare ivoren draken in een drakenbal van Cathay - het onmogelijke is een passie: waarom doen we het anders? Sommige mensen, zelfs al hadden ze de keus, zouden nog liever met metaforen werken dan ze zelf te moeten leven in de maatschappij. Maar niets, sinds brille zich nestelde in de duimen en ribbenkasten van die ambachtslieden, kan hun handwerk evenaren, qua adeldom of zachte kracht. Zij gaven de ah's aan agape, deze fabrieksprodukten van de gothic scene van Rome: met de hand getransfigureerde kommen die te broos zijn om te breken. Enkele exemplaren, tot ver voorbij de Rijn verscheept bij wijze van beschavingsmissie, hebben de tijd intact en onbeschadigd getrotseerd, anderhalf millennium langer dan de trompetten (toespeling, toe-toespeling) van de arena. Dat is Romes hardste rots. [pagina 48] [p. 48] Koning Lycurgus gewurgd door wijnranken, op de ‘Lycurgusbeker’ van diatreetglas (vierde eeuw na Chr.) in het British Museum. Vorige Volgende