Aan welk gedicht in Meer hoef dan voet heb je het langst gewerkt?
‘Voorvader in Oorlogstijd’ is een heel oud gedicht. ‘Dooier’ ook. Dat is het oudste gedicht. Het gaat over een abortus. Hoe maak je daar poëzie van? Nu staat het er zoals ik het wil zeggen. Dat heeft heel lang geduurd. Het heeft nu ook een plek gekregen in de afdeling met gedichten met verwante thema's, over vrouwen, geboorte.
Is dit gedicht je ook het dierbaarst?
Ik was wel het meest opgelucht dat het er was. Het titelgedicht, ‘Meer hoef dan voet’, is me geloof ik het meest dierbaar. In sommige gedichten zit zo heel precies wat je wilt zeggen. ‘Slaapdagboek’ is me ook heel dierbaar. Ik schrijf veel 's nachts. Vooral in de vroege ochtend, vanaf een uur of vier. Als je eenmaal wakker bent, blijf je wakker. Ik volg het advies van een slaappsychiater: sta gewoon op, begin aan je dag. Je stort vanzelf een keer in slaap. En dat is uiteindelijk ook zo.
In je roman De laatste Aedema staat de hoofdpersoon aan het eind van een Fries, adellijk geslacht. Je bent zelf ook barones. Wat doet zoiets met je identiteit?
Je bent je zeer bewust waar je vandaan komt. Het geeft een bepaalde hechtheid te weten dat je in een lange lijn staat. Het maakt dat je je minder snel wankel voelt, je bent geankerd. Dat is althans mijn ervaring, dat komt ook omdat ik een prettige familie heb.
Kunnen Bijbelverhalen ook zo'n ankerpunt vormen?
Ik ben niet erg christelijk opgevoed, maar ik denk dat Bijbelverhalen dat bij uitstek doen, verankeren. Bijbelverhalen zijn oerverhalen, ze komen telkens terug.
Je eerste dichtbundel heeft als titel Als Mozes had doorgevraagd. Waarom?
In het Oude Testament vind ik Mozes een heel interessante figuur. Alleen al omdat hij uiteindelijk niet aankomt in het beloofde land. Dat is zo tragisch. En ook: Mozes die zijn gezicht bedekt omdat Gods licht zo fel is. Dat wat echt goddelijk is, valt misschien wel samen met het eind van het leven. Sommige dingen zijn onvindbaar. Die kun je alleen omcirkelen in gedichten.
In het gedicht ‘Nog even over God’, hieronder afgedrukt, zet je dat ‘wat ooit compact in een paar parabels paste’ tegenover moderne technische vindingen. Is het moderne leven nodeloos complex?
Wel complex. Of het nodeloos complex is weet ik niet. Bijbelverhalen roepen de vraag op of je uiteindelijk niet genoeg hebt aan een paar contradicties en vra-