Mystiek doolhof
Mijn eerste herinnering aan Parijs past in het plaatje van de stad. Het was een verrassing van mijn toen nog toekomstige man; hij vroeg me er ten huwelijk. Parijs als stad van de liefde, vrij en frivool. Als Nederlands, calvinistisch meisje ontwaarde ik echter ook de achterkant van armoede en rusteloosheid. Liefde is er een breed begrip en dat spreekt tot de literaire verbeelding. Evenals Remco Campert met Een liefde in Parijs (2004), schreef ook Jan Siebelink het verhaal van een desillusie in deze stad.
Het oeuvre van Siebelink balanceert tussen streng gereformeerde religie en de vlucht hieruit, vooral in seksualiteit. Knielen op een bed violen (2005) zindert van religieuze geladenheid; De blauwe nacht beschrijft een escape in het decadentisme. De hunkerende hoofdpersoon Simon Aardewijn - hoe aards kan een naam zijn - leidt in de namiddag van zijn bestaan een intensief leven. Even rusteloos als de stad waarin hij zich wentelt, het Parijs van de jaren zestig. Hij woont met zijn vrouw in Médan, in het oude woonhuis van Émile Zola. Overdag werkt hij in Parijs ambitieus aan zijn proefschrift, terwijl de terreurorganisatie oas bij herhaling bomaanslagen pleegt. Simon Aardewijn verliest zich letterlijk in het aardse bestaan. Hij denkt veel na over de dood en beleeft alles heel intens. ‘Hij snoof die heel speciale warme, kruidige, weezoete geur op die je alleen in de Parijse metro trof.’ Decadentisme en weltschmerz beheersen zijn leven. En daarmee is hij de personificatie van zijn onderzoeksobject, het fin de siècle.
Vinterre, zoals hij in Frankrijk wordt genoemd, heeft een streng gereformeerde opvoeding gehad en hij doet er alles aan om het Hollandse calvinisme met het frivole Parijs te compenseren. Seksualiteit is de vervanging van religie. De overdadige erotische scènes met verschillende vrouwen zijn verre van subtiel, maar hebben eerder een pornografisch karakter dat afbreuk doet aan de literaire waarde van de roman. Zelfs de relatie met zijn dochter heeft een bedekt incestueuze lading. Daarbij is het niet realistisch hoe alle vrouwen direct in zijn voor een slipper-