Liter. Jaargang 16
(2013)– [tijdschrift] Liter– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 28]
| |
Marlene Dumas
| |
[pagina 29]
| |
gezichtsuitdrukking. De emotie tonen, zonder realistisch te willen zijn: dat is de manier waarop zij vaak werkt en waarmee zij beroemd is geworden. ‘Ik ben geen realistische en ook geen symbolistische kunstenaar. Ik werk meer met metaforen - en het toeval.’ In het geval van de Jesus-werken betekende het: werken aan de beantwoording van de ‘abstracte’ vragen: kunnen wij, mogen wij een beeld van Christus maken? Wat is een Jezusportret? Voor wie, door wie? ‘Niemand weet hoe Christus eruit zag, dus iedereen schilderde hem zoals men koos om hem te zien.’ Zijzelf doet het niet anders, maar werkt in veelvoud. Haar voorbeelden komen overal vandaan en zij combineert alles met elkaar: schilderijen en sculpturen uit de geschiedenis van de beeldende kunst, gezichten van vrienden en van beroemheden. ‘Tweedehands beelden, met gebruik van eerstehands emoties’, zoals zij het graag formuleert. Steeds gaat het, hier en elders, om het kijken: hoe zie ik de geportretteerde, heb ik een vooroordeel en hoe werkt dat, ziet hij of zij hoe ik kijk? ‘Ik koos de meest sereen eruitziende uitdrukkingen eruit,’ vertelt zij over haar werkwijze destijds voor de tentoonstelling in Keulen, ‘en hing ze boven het altaar.’ Dat resulteerde in het eenentwintigdelige werk Jesus Serene, een portretten-compositie die onlangs opeens te zien was in Singer Laren, als onderdeel van de collectie van het Barneveldse echtpaar Henk en Victoria De Heus-Zomer. Twee van de beelden die Dumas voor Liter koos zijn afkomstig uit Jesus Serene.Ga naar eind3. De andere vier komen uit de serie Jesus Suffering. ‘Die onderscheidingen zijn in de praktijk ontstaan,’ licht Dumas toe. ‘Er is ook een groep tekeningen die later Jesus Grizzly werd genoemd. Daar zit mijn broer Pieter tussen...’ Het beeld op bladzijde 32 is eveneens geïnspireerd op een broer van Dumas. Het laatste portret in de serie gaat terug op een krantenbericht over een vrouw in een oorlogssituatie, die treurt over de dood van haar zoon: het ‘aanzicht’ is dus niet alleen mannelijk. Op verzoek van Marlene Dumas worden de portretten voorafgegaan door een tekst gericht aan Jezus, eigenlijk een gebed.Ga naar eind4.
Gerda van de Haar | |
[pagina 30]
| |
[pagina 31]
| |
Zesmaal Jesus, beelden uit de expositie Männeransichten, september-november 1994 in het Kunst-Station van de Sankt Peter in Keulen, ca. 65 × 50 cm, inkt en acryl op papier. Het tweede en derde beeld behoren tot het werk Jesus Serene, de andere komen uit Jesus Suffering.
| |
[pagina 32]
| |
[pagina 33]
| |
[pagina 34]
| |
[pagina 35]
| |
[pagina 36]
| |
|