Toen ik aan twee mensen een tutorial over bekering gaf, kreeg ik dezelfde vraag. De een was gereformeerd, de ander katholiek. Ik heb toen geantwoord: ‘jij zegt iedere keer Gristus en jij Kristus’. Het was meteen duidelijk.
Wanneer mensen zich bekeren, gaan ze in eerste instantie over naar een andere taalfamilie: ze gaan een ander discours spreken. Reve schrijft ergens ‘vader Marx en zijn eniggeboren zoon Lenin’ - dat is ironie, natuurlijk. En als hij Jezus ‘slaaf’ en ‘minnaar’ noemt, drukt hij het homoseksuele discours in het katholieke discours.’
Reve rekt die taal behoorlijk op. Kun je dan nog wel spreken van katholiek taalgebruik?
‘De meeste katholieken aanvaardden het niet. Reve was te radicaal. Kees Fens zei gewoon: wij hoeven deze tekst niet serieus te nemen, want dit past niet in ons vertoog. Hij weerde Reve uit de taalfamilie. Aan de andere kant: Reve hield er ook een soort solo-katholicisme op na en hield van provoceren. Maar er blijft toch ook wel iets waarachtigs over, het is niet alleen maar show. Overigens heeft niet alleen Reve geprobeerd het katholieke vertoog op te rekken. Willem Jan Otten heeft dat ook gedaan. Het verhaal over de losse olifanten bijvoorbeeld, in zijn rede Het wonder van de losse olifanten, is eigenlijk een wereldse ervaring die hij van een religieus randje voorziet. Dat is bijzonder, dat hij het wereldse daar als een wonder introduceert.’
Bekeerlingen situeren een turning point om houvast te hebben. Vond de verandering dus ook op dat moment plaats, met andere woorden: is het turning point waar?
‘Nee. Maar wat is wel waar? We hebben alleen maar het verslag. Dat hindert mij bij psychologen. Die gaan kijken wat er achter het verhaal zit, maar er zit niks achter. Je kunt bij Reve in zijn privéleven nagaan wat er allemaal gebeurd is, maar ook dat behoeft interpretatie, en dat is weer een verhaal. Moet je dat wel doen? Het is ook niet integer. Iemand vertelt zijn bekeringsverhaal, waarom zou ik dat dan willen controleren? Luther is bekeerd, maar wat er werkelijk gebeurd is, weet niemand. Mijn insteek was in elk geval om een structuur in het bekeringsverhaal te vinden, een model waarmee ik vervolgens ook andere bekeringsverslagen kon bekijken.’
Is bekering een uniek fenomeen?
‘Ik denk het niet. Over een brug gaan - een mooi symbool - doe je zo vaak in je leven: een bijna-doodervaring, verliefd worden, op wereldreis gaan. Maar bekering is wel een specifieke brug.’