En oh ja, nog wat Maria kreeg Jezus niet bij Jozef a.k.a. Jowie...’
Kortom: het evangelie van Matteüs past naadloos in de wereld van de straat. En wat voor figuren lopen daar rond. Neem Johnny-boy. ‘Een man die Johnnyboy heette maakte noize in de woestijn van Judea. Zijn streetname was ‘De Doper’. [...]
Overal waar hij kwam, riep De Doper: ‘Maak een u-turn, want een nieuwe wereld is op komst! Jullie lopen op de verkeerde weg, peeps! Het koninkrijk van God komt eraan! A New World Order! Revolution is coming!
De Doper droeg simpele streetwear van kamelenhaar. Maar verder was deze man een soort kruising tussen een rastafari en zo'n into the wild type dat je weleens op Discovery ziet. Een survivor. Hij leefde van sprinkhanen en wilde honing. Ik zweer het je vriend’ (Mattie 3:1-4).
Tja. Nu zegt het me toch wat. Ieder zijn ding. Toch?
‘Toen Jezus in Kafarnaum ging wonen, begon hij zijn ding. Hij riep hetzelfde als De Doper: “Maak een u-turn! Begin een nieuwe leven. Het koninkrijk van God, de revolutie komt eraan!”’ (Mattie 4:17).
En dan moet je bij revolutie natuurlijk niet fronsend bedenken dat Jezus toch geen politieke agenda had, maar gewoon de kracht van het woord tot je laten doordringen. Revolutie. Dat is een totale omwenteling. Doe je niet zomaar.
Het evangelie van Mattie is een evangelie in zichzelf door de manier waarop het opgeschreven is. Het is niet voor nette gelovigen, oftewel reli-bobo's. Jezus legt het uit als hij Mattie op de stoep van het incassobureau ziet chilien. ‘Jezus zei tegen hem “Volg Mij”. Mattie stond op en werd één van Jezus matties. Bij de osso van Mattie gingen ze wat snacken. Er kwamen nog veel meer deurwaarders en andere peeps die slecht bekend stonden en samen chillden ze rustig. De relibobo's zagen dit en zeiden tegen de homies van Jezus: “Waarom eet jullie Meester met slechte mensen? Maar Jezus hoorde het en Hij zei: Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel. Denk maar eens goed na over wat ik nu ga zeggen: Ik wil jullie liefde zien en geen fake religie. Ik ben niet gekomen voor gelovigen die zichzelf heel wat vinden, maar voor de gewone mensen die fouten maken”’ (Mattie 9:9-13).
Dan zeg ik: als een rechtvaardige een gelovige is die zichzelf heel wat vindt, wat is Jezus dan? Die was toch de meest rechtvaardige mens die de wereld ooit gekend heeft? De vraag is alleen of je op deze slak zout moet leggen. Dat is misschien typisch iets voor reli-bobo's.
De herder uit de gelijkenis van het verloren schaap wordt zonder explanation een goede meester die met zijn klas op schoolreis is naar Walibi. Als er eentje verdwaald is laat hij zijn ‘19 kids bij de ingang achter en checkt het hele park totdat hij het kind gevonden heeft’ (Mattie 18:12, 13).
In het lijdensverhaal is Daniel de Wolf wat voorzichtiger, terwijl dit toch het rauwste gedeelte van het evangelie betreft. Hier geen keiharde gangs en messentrekkerij. De haan kraait er, terwijl het onwaarschijnlijk is dat een jongere van de straat ooit door een haan gewekt wordt. In de explanation wordt gerept over het belletje van de eerste trams. Je weet toch. Aan het kruis wordt heel wat afgedist, door de soldaten van Master P., maar ook door de leiders van de bangsa en de religieuze leiders, en niet te vergeten de gangsters links en rechts van Jezus. ‘Eli, Eli, lema sabachtani’, roept Jezus. ‘Mijn God, Mijn God, waarom hebt U mij in de steek