Liter. Jaargang 4
(2001)– [tijdschrift] Liter– Auteursrechtelijk beschermdChristelijk literair tijdschrift
[pagina 85]
| |
Remco Ekkers
| |
[pagina 86]
| |
lijke uitsplitsing van goed en kwaad? Dit lijkt meer in overeenstemming met de Grieks-mythologische opvatting waarin de goden ondergeschikt zijn aan het Noodlot. In de huidige opvoering van Het Toneel Speelt heeft Lucifer verdriet en toont dat ook als Rafaël, voor de laatste maal, probeert hem te weerhouden van de strijd. Lucifer kan niet meer terug en is zich bewust van de vergeefsheid van zijn opstand. Hij buigt voor het Lot.
Lucebert verwijt Aafjes capitulatie, het zich neerleggen bij de door de christelijke kerk gekanoniseerde situatie (‘In den beginne’). Zijn pseudoniem verwijst niet voor niets naar Lucifer. De opstand tegen de ongenaakbare, autoritaire god is een heilige plicht. Oegema zegt dat volgens Lucebert de val in de zonde is veroorzaakt door honger naar macht. (Jan Oegema, Lucebert, mysticus. Uitg. Vantilt, 1999) In Aafjes' gedicht kan ik dat niet lezen. Zelfs niet in Vondels Lucifer. De aartsengel komt in opstand vanuit rechtvaardigheidsoverwegingen. In mythologische zin is het Adam en Eva-verhaal een noodzakelijk bewustwordingsverhaal. Bij Aafjes eet Adam van de verboden vrucht uit verlangen naar kennis van het Woord dat was in den beginne en hij kent ook even de verrukking, maar valt dan terug in menselijk onvermogen. Lucebert wenst zich daar niet bij neer te leggen: als een moderne Prometheus laat hij zich nog liever aan de rots ketenen en de lever wegvreten. Hij komt in opstand tegen de blinde macht, die meent zich niet te hoeven verantwoorden. Die opstand heeft allicht ook een maatschappelijk-sociale dimensie in de tijd van restauratie na de Tweede Wereldoorlog. Remco Ekkers (1941) is letterkundige. Hij publiceerde o.a. Het gras vergeten (poëzie), en bundels poëzie voor de jeugd: Van muis tot minaret (Leopold), Hoe word je beroemd? (DiVers, 2001). |
|