Literatuur Zonder Leeftijd. Jaargang 32
(2018)– [tijdschrift] Literatuur zonder leeftijd– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 7]
| ||||||||||
Veelzijdig en geëngageerd
| ||||||||||
[pagina 8]
| ||||||||||
Kinder- en jeugdboekenCulturele diversiteitHet grootste deel van de boekenverzameling bestaat uit kinderboeken. De collectie telt vele honderden kinderboeken met een grote verscheidenheid aan genres, thematiek en doelgroepen. De boeken laten zien dat Karen bijzonder geïnteresseerd was in culturele diversiteit en in communicatie tussen culturen. Een groot aantal kinderboeken uit haar verzameling heeft betrekking op deze thema's. Als onderzoeker was ze uitstekend thuis op het terrein van culturele diversiteit, maar ze zette zich ook meer praktisch in voor het samenleven van mensen met uiteenlopende achtergronden. Steeds was ze op zoek naar de rol die kinderboeken daarbij kunnen spelen. In 2011 verscheen in De Leeswelp een artikel van haar hand met de titel ‘Grensoverschrijdende liefde in kinderliteratuur’ (zie ook de bijdrage van Marianne Hermans in dit nummer). Daarin besprak ze boeken over vriendschap tussen kinderen uit verschillende culturen. De invalshoek was de functie van deze verhalen in de socialisatie van kinderen en hoe bemiddelaars het potentieel van kinderboeken bijvoorbeeld via het lezen in de klas kunnen realiseren. In 2009 vertelde Karen in een interview op Leesplein.nl dat haar kinderen opgroeien in multiculturele klassen en ook thuis met twee culturen te maken hebben: De vragen die me zowel professioneel als persoonlijk bezighouden zijn dan ook: hoe doe je recht aan die verschillende culturen en geloven, en welke verhalen en jeugdboeken bieden mooie perspectieven om in de multiculturele klas het kennen, herkennen en erkennen te bereiken? Haar collectie telt heel wat werken die deze ‘mooie perspectieven’ bieden. De kinderboekenverzameling weerspiegelt haar overtuiging dat verhalen een middel kunnen zijn om vooroordelen aan de orde te stellen. Ze was geïnteresseerd in beeldvorming en sprak daarover in termen van spiegels en ramen. Op een bijeenkomst over de rol van jeugdliteratuur in de strijd tegen racisme betoogde ze dat het belangrijk is | ||||||||||
[pagina 9]
| ||||||||||
(...) dat kinderen zichzelf weerspiegeld en bevestigd zien en ramen hebben om zicht te krijgen op diversiteit en verscheidenheid. Bifocaal denken is daarbij noodzakelijk: de lezer moet bereid zijn om zich in te leven in andermans denken. Dit kan leiden tot inzicht in eigen vooroordelen. (De Meester, 2013, p. 2) Een groot deel van Karens kinderboeken over culturele diversiteit heeft een nieuw onderkomen gevonden bij Fontys Hogeschool voor Kind en Educatie (Pabo) in Tilburg (zie ook de bijdrage van Ingeborg Hendriks). De docenten van de Pabo die de boeken uitkozen, waren onder de indruk van de kwaliteit, de samenhang en ook de omvang van de collectie. Wilbert Simonse, docent Nederlands, omschrijft de verzameling als ‘breed, van hoog niveau, literair en gelaagd’. Simonse verwacht dat de boeken zich goed zullen lenen voor Aidan Chambers' methode Vertel eens omdat de werken over culturele diversiteit uitnodigen tot het voeren van gesprekken met kinderen. Ze lenen zich goed voor gesprekken in de klas over ‘anders kijken naar’, aldus Simonse. Deze boeken krijgen een nieuw thuis bij de docenten levensbeschouwing. De Pabo heeft de boeken ook gebruikt bij het thema De verzwegen geschiedenis van het Erasmusproject dat in 2017 draaide rond kennis, diversiteit en macht. Studenten ontwikkelden een geschiedenisles waarbij ze hun onderwerp vanuit verschillende perspectieven benaderen. Hiermee wil de opleiding kinderen genuanceerder naar de geschiedenis laten kijken. Andere verhalen laten zich dan weer goed lezen in het kader van genderbewustzijn en bieden studenten de mogelijkheid na te gaan hoe taal invloed heeft op gedrags- en identiteitsaspecten. | ||||||||||
Jeugdliteratuur en religieEen ander thema dat in het oog springt binnen de verzameling is religieuze diversiteit. Dit thema hangt tot op zekere hoogte samen met culturele diversiteit. Als onderzoeker was Karen bijzonder geïnteresseerd in de mogelijkheden die jeugdliteratuur biedt om verschillende religies onder de aandacht van jonge lezers te brengen. Deze professionele belangstelling was vaak persoonlijk geïnspireerd. Elly van der Linden, zelfstandig leesbevorderaar, herinnert zich desgevraagd een ontmoeting met Karen. Van der Linden werkte toen aan een peuterboek over het Suikerfeest voor het tv-programma | ||||||||||
[pagina 10]
| ||||||||||
Het Zandkasteel en Piramide, een programma voor voor- en vroegschoolse educatie (vve): Ik was onzeker of ik de juiste snaar kon treffen, de snaar die voor peuters in een Islamitisch gezin herkenbaar moest zijn. Karen vertelde me over haar eigen ervaringen met het Suikerfeest, bij haar thuis en op de school van haar kinderen. Er ontstond een warm beeld van een fijne gebeurtenis. Ik heb het boekje De snoepjes van Aisha (Van der Linden, 2007) daarna vlot kunnen schrijven omdat ik alleen maar opnieuw hoefde te voelen hoe Karen me op dat moment een beeld van een waardevol gezinsfeest voor ogen had getoverd. Met Abdulwahid van Bommel van de Islamitische Universiteit Rotterdam werkte Karen aan De Koran: Uitleg voor kinderen (2017). Dit werk laat kinderen, mede dankzij de illustraties, speels en creatief kennismaken met de Koran en nodigt de lezer uit tot het stellen van vragen, of juist tot het beantwoorden van vragen als ‘Wie of wat is Allah?’ Waarom hebben we een Koran gekregen? Wat is een goed mens? Kun je ook goede dingen doen als je niet gelooft? In een persoonlijke noot op de website van de uitgever schreef Karen: Mijn kinderen zijn al wat ouder, maar ik zou heel blij geweest zijn als er zo'n boek was geweest in de tijd dat zij zich wat meer met hun geloof gingen bezighouden. Mijn jongste zit nu in groep 8 op een islamitische school en daar telt nog steeds het uit je hoofd leren van soera's en regels. Ik denk dat dit boek belangrijk is, omdat het veel meer focust op wat het betekent om een gelovige te zijn en een goed mens. En het in de uitleg veel meer rekening houdt met het voorstellingsvermogen van kinderen. Dat Karen veel waarde hechtte aan een kritische en zelfstandige lezing van de heilige schriften en de vraag wat het betekent om een gelovige te zijn, is duidelijk op te maken uit haar collectie. Daarin zien we een groot aantal werken over religieuze geletterdheid, gericht op het lezen van de Thora, het Evangelie en de Koran. | ||||||||||
[pagina 11]
| ||||||||||
De kinderboeken over religie en haar verzameling kinderbijbels hebben een nieuwe bestemming gekregen bij het Ronde Tafelhuis. Dit interreligieuze ontmoetingscentrum, in Tilburg Noord, is letterlijk op een steenworp afstand van de straat waar Karen woonde. Een aanzienlijk deel van Karens collectie is daarmee dus weer bijna ‘thuis’. Karen was bovendien zelf een bezoeker van het Ronde Tafelhuis. | ||||||||||
Jeugdliteratuur op schoolVanaf het begin van haar academische loopbaan had Karen in haar onderzoek en in de projecten die ze deed met onderwijsinstellingen en leesbevorderingsorganisaties steeds een speciale belangstelling voor de rol die kinderboeken kunnen spelen in het onderwijs. Over hoe die belangstelling is ontstaan tijdens haar studie Letteren aan de Universiteit van Tilburg vertelde ze in het eerder aangehaalde interview op Leesplein.nl: Het was ook de studie waar Piet Mooren studenten geannoteerde boekenlijsten liet maken bij de verschillende vakken van het basisonderwijs. Een interessante exercitie, omdat je zowel kennis maakte met de canon van het basisonderwijs (wat zijn de thema's bij een vak?) als met de canon van de jeugdliteratuur en hoe je die canon op een informatieve én onderhoudende manier kunt inzetten. Die lijn ben ik sindsdien gaan volgen. In haar collectie is deze lijn duidelijk herkenbaar: veel titels gaan over geletterdheidsontwikkeling, leesonderwijs, geschiedenisonderwijs (zie de bijdrage van Jacques Dane in dit nummer), levensbeschouwing en kinderboeken die bij dit onderwijs ‘passen’. Het consequent volgen van deze lijn resulteerde in heel wat publicaties van haar hand over de relatie tussen kinderliteratuur en onderwijs, die vanzelfsprekend ook allemaal aanwezig zijn in Karens collectie. Baanbrekend was haar dissertatie-onderzoek naar uitgeverijen: De drieeenheid van literair-educatieve uitgeverijen: Geschiedenis van de jeugdboekenfondsen van Zwijsen en | ||||||||||
[pagina 12]
| ||||||||||
Malmberg, 1846/1885-2000, later uitgegeven als Boeken voor de Katholieke Jeugd: Verzuiling en ontzuiling in de geschiedenis van Zwijsen en Malmberg (2005). Zij was een van de eerste Nederlandse academici die zich met jeugdliteraire uitgeverijen bezighield. Haar bibliotheek bevatte veel, inmiddels klassieke, boeken en tijdschriften uit de fondsen van deze uitgeverijen: Arendsoog, Pim Pandoer, Puk en Muk en recentere reeksen zoals de Griezelbus-verhalen van Paul van Loon, de Maan-Roos-Vis-boekjes en de tijdschriften Okki en Taptoe.Ga naar voetnoot3 Karen zag deze educatieve uitgeverijen als organisaties die: het voortouw namen door bepaalde wetenschappelijke inzichten in hun methodes te verwerken of probeerden te anticiperen op allerlei ontwikkelingen. In zowel het schoolboeken- als het jeugdboekenfonds ontplooiden ze initiatieven ten gunste van bijvoorbeeld kinderen die moeite hebben met lezen, of lieten ze verhalen aansluiten bij de belevingswereld van zoveel mogelijk kinderen in de multiculturele en -religieuze klas. (interview Leesplein.nl, 2009) Na haar promotieonderzoek zette Karen als onderzoeker en auteur de relatie met Uitgeverij Zwijsen voort. Daarnaar gevraagd denkt Anke Werker van de uitgeverij aan Karen terug als: Een onderzoeker in hart en nieren, die tegelijkertijd de zo belangrijke verbinding wist te maken tussen wetenschap en leesbevordering in de praktijk. Ik herinner me haar bevlogenheid bij ons onderzoek naar leesgedrag bij jongens. Mede dankzij haar inbreng is de inmiddels succesvolle kinderboekenserie B.O.J. [‘Boeken over Jongens’, CvdP] ontstaan. Over boeken speciaal voor jongens, of voor meisjes, schreef ze ook in ‘De wereld binnen handbereik: Informatieve jeugdliteratuur’, haar bijdrage aan de jeugdliteratuurgeschiedenis Een land van waan en wijs (Ghonem-Woets, 2014). Vanaf 2005 was Karen als postdoc betrokken bij een Gronings NWO-PROO-onderzoek naar de leerzaamheid van prentenboeken in verband met | ||||||||||
[pagina 13]
| ||||||||||
wiskundige, sociaal-emotionele en literaire ontwikkeling. Voor haar onderzoekscorpus kon Karen voor een groot deel terugvallen op haar eigen omvangrijke prentenboekencollectie. Bij elk thema binnen de drie domeinen wist ze wel een passend prentenboek te bedenken. Ze kende haar collectie door en door. Na dit post-doc-project begon Karen in Maastricht aan een tweede promotieonderzoek bij het NWO-project ‘Ontluikende Culturele Geletterdheid’. Hierbij richtte ze zich op de rol die kinderboeken kunnen spelen in de culturele socialisatie van kinderen en keek daarbij vooral naar de aanwezigheid van deugden en dilemma's in jeugdliteratuur. Doordat ze haar hele academische loopbaan consequent rond deze thematiek werkte, was ze een vaak gevraagd auteur en ze werd geregeld uitgenodigd als spreker op symposia en congressen. Haar collectie telt dan ook een reeks symposiumen congresbundels met bijdragen van haar hand. Ook voor Stichting Lezen schreef ze verschillende artikelen. Roos Wolters van Stichting Lezen zegt daarover: Karen heeft met onder andere de literatuurstudie die ze schreef voor Stichting Lezen een waardevolle bijdrage geleverd aan het inzicht in de ontwikkeling van literaire competentie en onderbouwd aangetoond hoe kinderen kunnen uitgroeien tot gemotiveerde lezers. We hebben haar leren kennen als een kundige en betrokken onderzoeker. Karen maakte ook deel uit van de redactie van Verborgen talenten, Jeugdliteratuur op school (Mooren, Ghonem, Van Koeven, Kurvers & Verschuren, 2012). Dit handboek voor leraren (in opleiding) laat zien hoe jeugdliteratuur verbonden kan worden aan de verschillende vakken in het basisonderwijs, bijvoorbeeld door met jeugdliteratuur een tijdsbeeld op te roepen (geschiedenis), verre reizen te maken (aardrijkskunde) of te discussiëren over goed en kwaad (levensbeschouwing). Het idee daarbij is dat cognitieve, esthetische en ethische onderwijsdoelen gecombineerd worden en zo de ‘verborgen talenten’ van leerlingen tot | ||||||||||
[pagina 14]
| ||||||||||
uiting laten komen. In haar bijdragen aan dit handboek combineerde Karen opnieuw de theorie en de praktijk van jeugdliteratuur. Dit is bij uitstek het werkgebied waarin ze goed thuis was en dat zien we ook terug in haar eigen boekenverzameling. Binnen zowat de volledige collectie zijn er lijnen te trekken tussen academische werken en vakliteratuur enerzijds en een selectie ‘bijbehorende’ kinderboeken anderzijds. Erna van Koeven van Hogeschool Windesheim in Zwolle, mederedacteur van Verborgen talenten, herinnert zich Karen als: heel nauwgezet en [ze] trad nooit op de voorgrond. Ze heeft in al haar bescheidenheid prachtige teksten geschreven voor het boek en de website. In de wereld van de jeugdliteratuur voelde ze zich thuis en wist ze feilloos de weg. In onze educatie-opleidingen gebruiken we haar teksten veel. Ze heeft er het onderwijs een grote dienst mee bewezen. Een deel van Karens vakliteratuur met betrekking tot onderwijs heeft een nieuw onderkomen gevonden in de onderwijs- en opvoedingscollectie van de Bibliotheek Tilburg Centrum. In de bijdrage van Tiny la Roi wordt verder ingegaan op haar onderzoek naar jeugdliteratuur in de basisschoolpraktijk. | ||||||||||
Jeugdliteraire recensies voor vakbladen, bibliografische tijdschriften en websitesKaren was een prominente recensente van kinder- en jeugdliteratuur met steeds meer geprononceerde specialismen (zie voor een analyse van haar recensies het artikel van Bea Ros). Jarenlang schreef ze recensies voor onder meer NBD Biblion, Uittrekselbank Jeugd, Lexicon van de Jeugdliteratuur, Leesgoed, De Leeswelp en later MappaLibri.be en nieuwwij.nl. Alles bij elkaar gaat het hier om vele honderden boekbesprekingen. De op deze manier verzamelde recensie-exemplaren vormen samen dan ook een groot onderdeel van haar collectie. Inger Bos van Stichting Lezen, maar eerder werkzaam bij NBD Biblion, kent Karen door de vele recensies die ze voor deze laatste organisatie schreef. Bibliotheken in het hele land oriënteren zich via deze recensies op het aanbod van titels. Karen besprak kinder- en jeugdboeken maar ook vakliteratuur. Inger Bos vertelt dat Karen sinds ze in 2004 voor NBD Biblion | ||||||||||
[pagina 15]
| ||||||||||
begon te recenseren, volgens het registratiesysteem 310 recensies heeft geschreven. ‘Karen was een van de weinige recensenten die én veel van jeugdliteratuur wist én gedegen over Christendom en Islam kon schrijven. Haar recensies waren van prima kwaliteit,’ aldus Inger Bos. Jen De Groeve, voormalig hoofdredacteur van De Leeswelp, het opgeheven Vlaamse tijdschrift over jeugdliteratuur, en initiatiefnemer van MappaLibri.be herinnert zich dat Karen haar werd aanbevolen als recensent vanwege haar grote deskundigheid en motivatie. Ook voor De Leeswelp en MappaLibri.be recenseerde Karen vooral kinderboeken over religie en culturele diversiteit. Jen De Groeve heeft veel waardering voor hoe Karen de bevindingen uit haar onderzoeksdomein binnen het bereik van de geïnteresseerde lezer kon brengen. De Groeve herinnert zich Karen: als een zeer betrokken wetenschapper met een open geest en een groot hart. ‘Boeken kunnen bruggenbouwers zijn,’ schreef ze in een van haar laatste bijdragen aan De Leeswelp. Vanuit die ratio was haar bijdrage aan de waardering van de kinder- en jeugdliteratuur groot, inspirerend en warmhartig. | ||||||||||
Werken uit en over het Midden-Oosten en de MaghrebVoor een veellezer als Karen is het opmerkelijk dat haar bibliotheek nauwelijks klassieke Nederlandse romans bevat. We zagen er wel enkele, maar hun aantal staat in geen verhouding tot het aantal romans uit het Midden-Oosten, in het bijzonder uit Egypte en de Maghreb-landen. Met deze regio's had Karen in de loop van de jaren een grote affiniteit opgebouwd. Van deze buitenlandse romans schafte ze Nederlandse of Engelse vertalingen aan of ontving deze om te recenseren. Ook had Karen een verzameling romans van onder meer Fouad Laroui, Kader Abdolah en Abdelkader Benali, Nederlandse auteurs afkomstig uit de genoemde gebieden Naast de romans telt de collectie van Karen tevens boeken over de geschiedenis en cultuur van Egypte en de Maghrebijnse landen. Haar interesse in deze gebieden was breed, blijkt uit de grote verscheidenheid aan werken; van het Egypte van de farao's tot analyses van het huidige politieke en culturele klimaat in landen in het Midden-Oosten. | ||||||||||
[pagina 16]
| ||||||||||
Deze deelcollectie heeft een nieuw onderkomen gevonden in het Ronde Tafelhuis waar men veel bezoekers die banden hebben met de genoemde gebieden over de vloer krijgt. | ||||||||||
Andere academische interessesKaren heeft haar hele professionele leven doorgebracht aan de universiteit. Deze academische loopbaan resulteerde in een grote wetenschappelijke bibliotheek. Zowat alle (jeugd)literatuurwetenschappelijke standaardwerken zijn in Karens collectie aanwezig. Maar vanwege haar belangstelling voor kinderliteratuur en met name de rol die kinderboeken kunnen vervullen in het onderwijs, bevatte de collectie daarnaast veel academische werken over ontwikkelingspsychologie, onderwijskunde, childhood studies en verwerving van geletterdheid. Een deel van deze werken heeft een plaats gekregen in de taal- en letterkundecollectie van de Bibliotheek Tilburg Centrum en nog een ander deel in de vakbibliotheek van de masteropleiding Jeugdliteratuur van Tilburg University. De overige wetenschappelijke werken vallen uiteen in drie categorieën: levensbeschouwing en filosofie, religie, en genderstudies. Ze laten eens te meer Karens veelzijdigheid zien. | ||||||||||
Levensbeschouwing en filosofieDe wetenschappelijke bibliotheek heeft een deelcollectie met werken over levensbeschouwing en filosofie, vooral in relatie tot jeugdliteratuur. Deze belangstelling resulteerde in publicaties zoals Is er meer tussen hemel en aarde? Over levensbeschouwing, filosofie en jeugdliteratuur en een themanummer van Literatuur zonder leeftijd (2007) dat aansloot bij het gelijknamige symposium. Een deel van de werken over ethiek, met name over waarden en deugden, zijn geschonken aan Wouter Sanderse, lector ‘Beroepsethiek van de leraar’ bij Fontys Hogescholen. Hij doet onderzoek naar de ethische aspecten van het leraarschap. Op deze manier worden de boeken gebruikt voor een doel dat Karen zo na aan het hart | ||||||||||
[pagina 17]
| ||||||||||
lag: onderwijs waarbinnen levensbeschouwing een belangrijke plaats inneemt. | ||||||||||
ReligieWie de religie-collectie van Karen bekijkt, kan zomaar in de veronderstelling zijn dat het hier om de bibliotheek van een religiewetenschapper gaat. Zo omvangrijk is de collectie en, naar ik begrijp, ook van hoog niveau. We zien hier veel exegetische werken, maar ook werken over de positie van religie in het dagelijks leven, over Islamitische filosofie, theologie en mystiek, over ‘flexibel geloven’ over afvalligen, enzovoorts. Veel van de boeken over religie zijn recensie-exemplaren. Karen besprak de boeken bijvoorbeeld voor nieuwwij.nl, een online-platform dat culturen, religies, levensbeschouwingen en de individuele burgers met elkaar wil verbinden. De besprekingen laten een recensent zien met een brede kennis en een heldere manier van schrijven. Zo'n tweehonderd boeken over religie vonden een nieuw onderkomen in het Ronde Tafelhuis. Thea van Blitterswijk, pastor van het Ronde Tafelhuis die samen met haar collega Halima Ozen de collectie kwam bekijken, was onder de indruk van de omvang en het niveau van de collectie. Van Blitterswijk merkt over Karens collectie op: dat het begrip ‘diversiteit’ hierop in meerdere opzichten van toepassing is. Als je Karen moet schetsen aan de hand van de boeken die zij bijeenbracht, dan zie je een vrouw staan met een brede belangstelling voor vraagstukken in onze wereld. Haar collectie ontsluit niet alleen het Midden-Oosten en in de meest brede zin de Islam. Ook werken die wij onder Vrouwenstudies onderbrengen vinden er een plaats, waarin het levensbeschouwelijke paradigma vrijwel niet te missen is. | ||||||||||
GenderstudiesDe boekenverzameling van Karen telt zo'n honderdvijftig werken op het vlak van genderstudies die blijk geven van een grote interesse in de verhouding tussen de seksen in verschillende maatschappelijke omgevingen en dan vooral in de positie van de islamitische vrouw daarbinnen. Titels als Dolle Amina's: Feminisme in de Arabische wereld, Achter de sluier en Tussen hoofd- | ||||||||||
[pagina 18]
| ||||||||||
doek en naaldhak geven een impressie van deze thematiek. Karens belangstelling was academisch en observerend, maar ze werkte zeker ook vanuit een activistisch feministisch perspectief. Daarbij zette ze zich in voor het functioneren en de ontwikkeling van (Islamitische) vrouwen. Door haar vele publicaties over dit onderwerp bouwde ze hierin ook een zekere landelijke bekendheid en autoriteit op. In debatten had ze een duidelijk eigen stem en haar standpunten waren zowel geïnformeerd vanuit haar grote belezenheid als vanuit haar persoonlijke ervaringen. In haar recensie voor nieuwwij.nl van Gesluierde vrijheid door Naema Tahir (2015) spreekt ze over de positie van moslimvrouwen tussen traditie en moderniteit. Karen merkt op dat er zoiets is als religieus feminisme en citeert Tahir dat er moslima's zijn die ‘vrouw [willen] zijn en vrijheid hebben maar wel midden in de traditie staan’. Tahir noemt deze vrouwen, ‘nisaïsten’, naar nisa, in de Koran het woord voor ‘vrouwen’. Zij werken overal ter wereld samen voor hun emancipatie en lotsverbetering. Karen was actief betrokken bij Al Nisa Tilburg, een organisatie van moslimvrouwen en schreef ook voor het landelijke Al Nisa maandblad. Elma Kronemeijer heeft bij de redactie van dit maandblad vele jaren met Karen samengewerkt en denkt aan haar terug als ‘Betrouwbaar, rustig, enorm hardwerkend, met humor en oprecht betrokken bij de andere “Al Nisa-vrouwen”’. Karens verzameling werken rond genderstudies heeft een plaats gevonden in het Ronde Tafelhuis in Tilburg. | ||||||||||
Tot besluitAan de hand van haar boekenverzameling is hier een portret van Karen Woets geschetst. Herinneringen van mensen met wie Karen samenwerkte vulden dat beeld verder aan. Een indringende bijdrage ontvingen wij nog van Herman Verschuren die veel met Karen heeft samengewerkt, onder meer bij Leesgoed en recenter rond Verborgen Talenten: Karen was in hart en nieren een betrokken wetenschapper. Ik kon erop vertrouwen dat ze voor haar artikelen voor Leesgoed altijd zorgvuldig haar bronnen had geraadpleegd, ze leverde degelijk werk. Haar wat zwaarmoedige vriendelijkheid en openhartigheid namen me voor haar in. Het | ||||||||||
[pagina 19]
| ||||||||||
was altijd een genoegen om met haar te spreken, ook al vond ik het als oprecht heiden moeilijk om haar diepste beweegredenen te doorgronden. Ze maakte het zichzelf niet gemakkelijk, dat werd me al snel duidelijk. Vriendelijk, warm, zorgvuldig en betrokken zijn woorden die mensen gebruiken wanneer ze zich Karen herinneren. Voor Karen was het ondenkbaar onderzoek te doen en kennis te vergaren zonder maatschappelijke betrokkenheid. Ze gebruikte haar wetenschappelijke talent en persoonlijke ervaringen om de wereld om zich heen te veranderen en voedde zich daarbij met boeken. Uit de boekencollectie die ze nalaat spreekt haar pragmatische literatuuropvatting (Abrams, 1971). Veel van Karens boeken kennen doelen die buiten de literatuur zelf liggen. Het zijn werken die de lezer willen beïnvloeden door ideeën aan te reiken, door aan te zetten tot handelen. Het is het soort literatuur dat kan onderwijzen, kan opvoeden, tot sociale of politieke activiteiten kan aanzetten, of in politiek, sociaal, religieus en moreel opzicht kan emanciperen. Deze werken zijn geschreven vanuit een sterk engagement en worden vaak ook gelezen vanuit een sterke betrokkenheid. Karen was ontzettend belezen. De kennis en inzichten die haar dat opleverde zette ze gedurende vele jaren om in publicaties, colleges en lezingen. Hiervan hebben de onderwijs- en leesbevorderingssector zeker geprofiteerd. Hoeveel kinderen daar op hun beurt weer profijt van hebben gehad is nog niet bij benadering in te schatten. ‘Wie schrijft die blijft’ is een bekende uitspraak. Karen heeft heel veel geschreven, ook in dit tijdschrift, en zal daardoor inderdaad in onze gedachten aanwezig blijven. Voor het realiseren van al die publicaties moest Karen ook een grote lezer zijn. Haar nagelaten collectie laat daar geen twijfel over bestaan. Een verzameling die rijk is in de breedte en in de diepte. De mensen die haar verzameling kwamen bekijken om er delen van over te nemen, waren zonder uitzondering onder de indruk van de omvang en de kwaliteit. Door de nieuwe bestemmingen die de boeken hebben gekregen zal de herinnering aan Karen nog lang blijven voortleven. | ||||||||||
[pagina 20]
| ||||||||||
Primaire literatuur
| ||||||||||
Secundaire literatuur
| ||||||||||
[pagina 21]
| ||||||||||
Websites
|
|