iemand aanklopt. Haast zonder mijn pen op te tillen besluit ik dat dat Guus is, die zich aandient, uit het eerdere verhaal.
Vanaf dat moment bestaan er twee losse verhalen en een enorme onuitgesproken ruimte ertussenin. En de vraag is, wat mij betreft, of ‘besluiten’ het juiste woord is als we het over schrijven hebben.
Ik zou niet de enige zijn die dat ontkent; in een artikel in The Guardian van 4 maart 2017 zegt George Saunders dat een kunstenaar niet precies besluit iets te doen; dat het waarschijnlijk beter is te zeggen dat de mogelijkheid in hem of haar opkomt, ‘in a split-second, with no accompanying language, except maybe a very quiet internal “Yes”.’
Ik herken die Yes. Ik weet dat Edward hem zou herkennen.
Franz Kafka heeft het in zijn dagboek, op 18 januari 1922, eigenlijk over hetzelfde: ‘Het is waar dat er een middenweg is tussen “doen” en “in de gelegenheid zijn”, namelijk deze: je gelegenheden terug te brengen, te verleiden tot maar één gelegenheid.’
Vandaar die stilte die niet verschilt van een stille, innerlijke ja: omdat er geen andere optie is.
Edward zegt het simpeler. Wanneer je het met hem over verhalen hebt, heeft hij het over wat moet. Als hij meeleest, is hij met weinig anders bezig dan te luisteren naar wat moet, naar wat er van het verhaal al bestaat terwijl het nog niet geschreven is.
Om daarmee terug te komen bij het begin: ‘inspiratie’ benoemt precies dat we niet weten wat we proberen te zeggen. Geïnspireerd raken betekent vrij letterlijk: de geest krijgen. Welke geest? De geest van het boek, natuurlijk. Wat Edward wil zeggen, wanneer hij het heeft over dat iets moet, is dat het boek zich, zoals ik eerder al zei, opdringt. Met bijna elke zin die je opschrijft beloof je een volgende, en die beloof je in de eerste plaats aan jezelf, terwijl je nog niet weet welke, en in feite ben jij het die niet belooft, maar degene die de belofte krijgt (en die twee zijn hetzelfde).
Achter de volgende zin komen heeft precies daarom met besluiten weinig te maken - het is een vorm van luisteren.
Ik zal er maar een voorbeeld bijhalen.
Nadat ik de twee verhalen waarover ik net schreef naar Edward heb gestuurd, en we er in Rotterdam over spreken, zegt hij - haast niet eens tegen mij, misschien tegen de omgeving - dat er nu ook wel een verhaal over