Denken in beelden
Waarin onderscheidt een scenario zich van een boek?
Volgens Lammers is voor een (kinder)film vooral het drama, de spanning van belang. ‘Bij een boek speelt de manier waaróp iets gezegd wordt een veel grotere rol dan bij een scenario. Daardoor ontstaat een extra laag.’
Je bedoelt dat de stijl bij een boek een grotere rol speelt?
‘Zo zou je het kunnen zeggen, hoewel ik zelf niet iemand van mooie zinnen ben. Voor mij telt vooral dat de informatie die ik verstrek leuk en spannend moet zijn. Bij een boek kun je niet vertrouwen op beelden, die moet de lezer op basis van de tekst zelf in zijn hoofd vormen. Als ik een boek schrijf, krijg ik met veel meer keuzemogelijkheden te maken dan tijdens het schrijven van een filmscript. Door iets te beschrijven leg je onbedoeld nadruk, want je kiest ervoor om juist dat ene te verwoorden en niet iets anders. Als je in een film een kamer in beeld brengt, hoeft dat van geen enkel belang te zijn, terwijl de beschrijving van diezelfde kamer in een boek direct een zeker accent op het verhaal drukt; die ruimte is blijkbaar belangrijk, anders zou de auteur er niet voor kiezen om hem te beschrijven.’
Bij Lang leve de koningin kon je die accenten zelf kiezen, omdat jij ook het boek schreef. Had je niet liever ook zelf het boek van Tom en Thomas geschreven?
‘Dat was praktisch gezien niet mogelijk. Leopold wilde het boek graag tegelijk met de film uitbrengen. Ik ben destijds vrij lang bezig geweest met het boek Lang leve de koningin. Tom & Thomas moest eind januari 2002 in de bioscoop draaien en ik had geen tijd om zelf het script te bewerken. In overleg met de uitgeverij is toen besloten om Hans Kuyper te vragen het boek bij het scenario te schrijven. Ik had onder meer de versjesbundel Ik word wel koningin van Hans gelezen en hij leek me een geschikte auteur voor mijn verhaal.’
In hoeverre mocht jij je - als bedenker van het verhaal - met de bewerking tot boek bemoeien?
‘In principe mocht mijn bemoeienis heel ver gaan, als de deadline van het boek maar gehaald werd. Ik heb uiteindelijk niet veel tijd gehad om me erg in Hans' manuscript te verdiepen - ik heb hem dus behoorlijk vrij gelaten.’
Net als Lammers onderstreept Bos dat narratieve spanning in film dwingender nodig is dan in boeken. ‘Als scenarioschrijver ben je gebonden aan bepaalde wetmatigheden, je moet een verhaal in beelden kunnen uitdrukken. In een film moet iedere scène weer boeien, anders verlies je de aandacht van de kijker. Films vereisen een ander soort concentratie van het publiek dan boeken, daarin is meer ruimte voor beschrijvingen. Bij BosBros hebben wij een aantal keren geprobeerd