Een Schip met Rode Zeilen
Kinderen bekijken een toneelvoorstelling
Marja Käss
Els van der Jagt, de regisseur van ‘Een schip met Rode Zeilen’, wil graag dat er wat kinderen komen kijken naar een doorloop. Ze heeft nog een dag of tien voor de première en weet me over te halen om wat kinderen te ‘ronselen’ en uit te rukken richting Utrecht.
Met vier opgewonden kinderen in de auto vertrek ik. Niet verwonderlijk, als je bedenkt dat ze zomaar een ochtend vrij gekregen hebben van school. Ondanks de stromende regen, wordt er op de achterbank vrolijk gekwaakt en gezongen.
Vroeger was dit ‘gewoon’ een manege met paarden, weet een van de vier te vertellen voor we het Utrechtse pand betreden. De grote hal en trap maken nog wel enige indruk maar in de keuken van De PaardenKathedraal liggen ze gelijk alle vier op hun buik op de vloer. Ze loeren onder de harmonikawand door en proberen een glimp van het spel uit de aangrenzende ruimte op te vangen. Het geluid komt goed door maar het beeld blijft helaas beperkt.
Na een glaasje limonade mogen ze eindelijk zien waarvoor ze kwamen, ‘Een Schip met Rode Zeilen’ van Veronica Hazelhoff. Het viertal, drie kinderen van acht en een van zes, mag naar het repetitielokaal. Ze gaan zitten en nemen de ruimte kritisch in zich op.
Els legt uit dat er nog een aantal dingen zijn die er straks bij de echte voorstelling, anders uit zullen zien omdat nog niet alles klaar is. Als de voorstelling begint, zijn de kids stil en vol aandacht.
Ik heb het stuk gelezen maar heb niets verteld. Het gaat om twee zusjes, Nina en Winnie die op hun oudste zusje wachten. Ze is ooit weggegaan en zal hen komen halen met een boot. De twee hebben het thuis allerminst prettig en dromen van een gelukkiger leven elders, met hun zusje.
Het publiek lacht als de twee zusjes hun ouders nadoen, ze trekken een soort poppegezicht met pruilmondjes en wipneusjes. Er zijn nog een paar momenten die de lachlust opwekken: als Winnie op een