inzicht ook sprake is van een verandering in vriend- of vijandschap. Verandering van kennis zou dan kunnen resulteren in een andere (vriendschaps)relatie.
Intrigerend aan het Griekse woord voor herkenning [anagnorisis] is bovendien de etymologische verbinding met het woord anagnostes dat ‘lezer’ betekent! Lezers zouden dan bijzondere herkenners kunnen zijn.
Aidan Chambers beschouwt ‘recognition’ als een wezenlijke eigenschap van adolescentenliteratuur. Alle literatuur mag dan herkenningsmogelijkheden bieden, die voor adolescenten doet dat op een specifieke wijze. Volgens Terence Cave is die herkenning (knowledge lost and regained) meestal (though not always overtly) verbonden met kennis en inzicht op sexueel gebied. Die herkenning werkt als een tragische, komische of romantische koppeling tussen gestalten die als een paar of tweeling bij elkaar horen, als een samensmelting van tegenstellingen die doet denken aan de mythen over hermafrodieten. In het geval van een problematische identiteit wordt de ander op een verontrustende of juist geruststellende wijze hetzelfde. En met name dat inzicht in de sexuele identiteit speelt volgens Chambers een belangrijke rol in literatuur voor adolescenten.
Klassieke voorbeelden van de recognition-story, bij voorbeeld Midsummer Night's Dream, The Winter's Tale en The Tempest van Shakespeare, bevatten een aantal voor dat genre essentiële aspecten: ‘severance in time and space, conflict of generations, mental alienation, accident, the telling of stories false and true, the status of dreams, riddles, prophecies and ghosts - and they exhibit them openly, often as the prime currency of the characters' dialogue.’
Chambers afficheert zijn nieuwste jeugdroman, De Tolbrug, dan ook als ‘a reworking, a revision of one of the oldest narratives: the Recognition Story. It is out of fashion these days in serious literature because the recognition story requires closure: the plot has to come to an end in which the mystery is revealed to the reader. And these days that is thought outmoded. There can be no such thing as closure in modern thought. We know there is never a “satisfactory” end; no mystery -neither the smallest personal mysteries nor the mystery of the universe- is ever resolved, satisfactorily or otherwise. The fiction where one finds the traditional recognition story nowadays is of course the detective story (whether as police detective, private eye,