Alles is al eens eerder geschreven
Terwijl de kinderen in Baarle ofwel met een stapel handtekeningen huiswaarts trokken, ofwel In de filmzaal naar hun held Tarzan keken, kwamen alle schrijvers en Illustratoren bijeen in de oude kapel van het kultureel centrum. Om te luisteren naar Aidan Chambers uit Engeland.
Aidan Chambers is 54 jaar en hij ontving in Nederland al tweemaal de Zilveren Griffel: in 1985 voor het boek ‘Het geheim van de grot’ en in 1986 voor ‘Tirannen’. Ook zijn boek ‘Je moet dansen op mijn graf’ wordt vaak gelezen. Aidan Chambers heeft zo zijn eigen ideeën over schrijven.
‘Nooit kan je zeggen hoe je een goed kinder- of jeugdboek moet schrijven’, zegt Aidan Chambers. ‘Want er zijn geen echte regels voor. Toen ik nog een kind was, las ik veel stukjes over het leven van een schrijver. Omdat ik dacht dat ik daarin te weten zou komen wat je moet doen om een auteur te worden. Niets daarvan. Ik dacht ook dat je ten minste een tikmachine moest hebben om schrijver te kunnen worden. Nee hoor, het kan best met potlood en papier alleen...’
In Baarle deed Aidan de Vlaamse en Nederlandse schrijvers ook heel even opkijken toen hij beweerde dat er niets echt nieuw is. ‘Alles is al eens eerder geschreven. “Pikken” uit een ander boek? Gebeurt meer dan je denkt. De kunst is te “pikken” uit goede boeken, die niet veel gelezen worden. Daarom pikken auteurs van boeken voor volwassenen vaak uit kinderboeken...’
Tja, daar kijk je wel even van op. Mag je dan zomaar hele stukken uit een ander boek overschrijven? Natuurlijk niet! Dat bedoelde Aidan Chambers ook niet. Eigenlijk wilde hij zeggen dat je bijna nooit kunt beweren: dat is iets heel nieuws. Er is al zoveel geschreven dat het ooit al weleens door iemand anders werd bedacht. Of door iemand anders is meegemaakt. Zonder dat je het weet, denk je, bedenk je dezelfde dingen. Misschien heb je het lang geleden gelezen, maar het zit nog wel in je geheugen. Je schrijft het dus niet opzettelijk over...
Een andere belangrijke vraag, waarop Aidan Chambers in Baarle een antwoord gaf, was of je àlles kwijt kunt in een kinderboek. ‘Natuurlijk!’ zei Aidan beslist. ‘Waarom niet? Het is alleen heel belangrijk hoe je het vertelt. Op televisie is toch ook alles te zien. En daar flitst het zo razendsnel voorbij dat je niet eens de tijd krijgt om er echt over na te denken. Bij het lezen van een boek kan dat wel. Dat heeft het boek voor op de televisie. Jij en jij alleen bepaalt wanneer je de bladzijde omslaat. En je kan ook zelf beslissen om even terug te bladeren...’
Een merwaardig man, deze Aidan Chambers. Al eens een boek van hem gelezen? Eens doen. Want in zijn boeken leer je een schrijver pas echt kennen moet je maar denken. (GdK)