een tv-studio, een klaslokaal. ‘Ik maak met een paar attributen een herkenbaar decor: het zijn eigenlijk iconen van plekken. Het maken van de kamers vind ik het allerleukste van het werk aan de site’, zegt hij. Nadat Maurits de kamers heeft gemaakt, bedenkt Stacey welke gesprekken daarin komen. ‘Mijn moeder was geschokt toen ze hoorde dat er ook wc's waren die bedoeld waren als locatie voor een gesprek - een schrijver kun je toch niet op het toilet zetten! Maar we vinden vast iets wat daar juist goed past. Er is ook al een thrillerauteur geweest die zijn voorkeur voor de parkeergarage heeft laten weten.’
Dat ‘het gesprek’ zo'n centrale plaats inneemt op de site, heeft ook een persoonlijke reden. ‘Ik vraag altijd heel veel dingen’, zegt Stacey, die werkt als vertaler van Nederlandse literatuur naar het Engels. ‘Ik heb schrijvers gek gemaakt omdat ik echt álles wilde weten. Gelukkig kon ik dat altijd rechtvaardigen door te zeggen dat ik een zo goed mogelijke vertaling wilde maken. Je moet altijd in eerste instantie de bedoeling van een auteur zelf uitvinden, maar als je de mogelijkheid hebt om het te horen van degene die het boek geschreven heeft, is dat erg waardevol.’
Gesprekken op de site leiden naar boeken, die op hun beurt gelinkt zijn aan nog meer boeken en auteurs, met hun eigen relaties tot tal van items op de site. Op het moment van ons gesprek wordt de basis gevormd door de artikelen die NRC-journalist Pieter Steinz bundelde in zijn boek Lezen &cetera. Ook daarin worden boeken via een diagram met allerlei vertakkingen gekoppeld aan andere titels uit de wereldliteratuur. Door die koppelingen te vertalen in weblinks ontstaat een onzichtbaar netwerk dat in principe onbegrensd is. De uitbreiding richt zich momenteel op actuele literatuur, waarvan het de bedoeling is dat die minstens de helft van de site beslaat.
De gesprekken zijn interviews die Stacey voert met schrijvers uit binnen- en buitenland. Bij ongeveer alle literaire uitgeverijen in het land is ze op bezoek geweest om uit te leggen wat de bedoeling van de nieuwe site was, en welke rol de interviews met schrijvers daarin vervulden. ‘Ik rekende erop dat ze misschien zouden denken: “O, het is maar voor een site”, maar de reacties waren eigenlijk heel positief. Ik kan met bijna elke schrijver een interview krijgen. Bovendien zijn de uitgevers blij met de aandacht die ik aan debutanten besteed, waarvoor in de krant vaak geen ruimte is. Soms moet ik wel moeite doen voor de tijd die ik vraag. Ik wil altijd twee uur met iemand kunnen spreken, er daar wordt nog wel eens over gefronst: zo lang? Maar uit ervaring weet ik dat het loont om wat langer met iemand te praten. In eerste instantie vallen mensen, zeker als ze gewend zijn aan interviews, terug op de verhalen die ze paraat hebben. Na verloop van ongeveer een uur valt vaak de eerste stilte. Wat er na die stilte komt, vind ik bijna altijd het meest interessante deel van het gesprek.’
Op de site wordt aangekondigd met welke auteurs een interview op stapel staat, en sitebezoekers worden opgeroepen om hun brandende vragen over het werk van die auteurs te mailen; die vragen probeert Stacey dan in het interview te verwerken. ‘Veel meer interactiviteit zal er op deze site niet zijn. Daar zijn inmiddels genoeg andere plekken voor, zoals literairnederland. nl en allerlei leesclubs op internet.’
Behalve nieuwe interviews zullen ook steeds boeken worden toegevoegd, van klassiek tot recent: ‘De site moet uitstralen dat het steeds groeit, en onuitputtelijk is.’ Het opzetten van The Ledge heeft Stacey geheel uit eigen zak betaald, maar voor het onderhouden van de website is ze wel op zoek naar subsidie. ‘Wat ik de uitgeverijen heb gevraagd, is om me te behandelen als een krant. Ze houden me dus op de hoogte wanneer schrijvers in het land zijn, wanneer er nieuwe titels uitkomen, ik krijg alle persberichten en cijfers toegestuurd. Maar ik wil liever niet door uitgevers gesponsord worden, want ik moet onafhankelijk kunnen zijn in mijn keuzes. Tot nu toe financier ik het uit de inkomsten van mijn vertaalwerk.’ Het houdt het midden tussen een uit de hand gelopen hobby en een persoonlijke missie. ‘Het is natuurlijk een onmogelijke klus’, beaamt ze stralend. ‘En hoe meer mensen dat tegen me zeggen, hoe meer zin ik heb om verder te gaan.’
http://www.the-ledge.com