Literatuur. Jaargang 21
(2004)– [tijdschrift] Literatuur– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 4]
| |
Honderd is te saai voor Leidse muurgedichtenIn 1992 verscheen het eerste gedicht op een bakstenen muur. Binnen tien jaar zou het Leidse straatbeeld honderd gedichten rijker zijn. Tenminste: dat was de bedoeling van het project ‘Gedichten en Muren’. Na ruim twaalf jaar staat de teller op 95, maar de organisatoren verwachten begin volgend jaar het project eindelijk wordt afgerond met het aanbrengen van het gedicht De Profundis van Federico. Garcia Lorca. ‘Dat gedicht kwam mij in de loop van het project onder ogen,’ zegt initiatiefnemer Ben Walenkamp, ‘en ik wist meteen dat we hiermee moesten afsluiten.’ Het wordt het 101e gedicht, simpelweg omdat de tekst van Garcia Lorca daar nu eenmaal om vraagt - ‘en honderd is ook wel een erg saai getal’, aldus Walenkamp. In het project staat de relatie tussen het gedicht en het beeld centraal. De gedichten zijn afkomstig uit alle delen van de wereld en worden in de oorspronkelijke taal door beeldend kunstenaar Jan Willem Bruins op de muren aangebracht. Zo kun je op de Leidse muren bijvoorbeeld het Cyrillische schrift, het Griekse alfabet en Chinese karakters tegenkomen. Eenmaal leidden de Leidse schilderingen tot protest. Niet zozeer de tekst, een gedicht van Anna Achmatova, alswel de paarse ondergrond waarop die was aangebracht, bedierf het uitzicht van de overburen. Verwijdering van de ‘paarse vlek’ bood uitkomstnaar eigen zeggen was ook de kunstenaar zelf al niet geheel tevreden met het resultaat. In Amsterdam werd afgelopen zomer nog een muurschildering beklad. De afbeelding van een naakte vrouw, bij het gedicht ‘Roosje’ van Jacob van Lennep, was enkele islamitische gezinnen zodanig een doorn in het oog, dat ze daarover al een klacht hadden ingediend bij het stadsdeel. De oplossing die het stadsdeel aanbood - vitrage - volstond voor een van de gedupeerden kennelijk niet.
informatie over het project en foto's van alle voltooide gedichten zijn te vinden op www.muurgedichten.nl | |
Nooteboom en hussem in het Europees parlement!‘Normen en waarden’: wat kun je er toch ongelofelijk veel kanten mee op. Ook toen Jan Peter Balkenende piekerde over de invulling van het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie, boden ze weer uitkomst. Maar: naast dit morele appél krijgt het Nederlandse voorzitterschap ook een culturele boodschap mee. De Nederlandse permanente vertegenwoordiging in Brussel heeft de stichting Plint gevraagd het gebouw van het Europees parlement in Straatsburg te tooien met Nederlandse gedichten. Plint maakt al 25 jaar poëzieposters, waarop gedichten worden gecombineerd met beeldende kunst. De posters zijn onder meer op scholen erg populair. Ter gelegenheid van haar zilveren jubileum geeft de stichting dit jaar een boek uit met een selectie uit 25 jaar Plint-posters. In Eindhoven, de woonplaats van Plint, wijdt het centrum voor beeldende kunst De Krabbedans er gedurende de maand december een tentoonstelling aan. Voor het project in Straatsburg is, in overleg met de betrokken ambtenaren, gekozen voor een gedicht van Cees Nooteboom en een van Willem Hussem, afgedrukt op een formaat van drie bij vier meter. Nooteboom is geen onbekende in het buitenland, maar Hussem? Janneke Faber van de permanente vertegenwoordiging legt uit dat het gedicht mede is gekozen vanwege de gedachte die erin wordt verwoord: ‘Het gedicht bevat bijvoorbeeld de woorden “warmte vergt / jaren groei”. Voor ons drukt dat uit dat “elkaar leren kennen” een belangrijke voorwaarde is voor een goede samenwerking, en daar is tijd voor nodig. Vooral met de toetreding van de nieuwe lidstaten is dat opnieuw actueel geworden.’
Nederlandse gedichten in het Europees parlement te Straatsburg
Vertalingen zijn op banieren elders in het gebouw aangebracht, zodat de gedachte zich ook onder de Europese broedervolken kan verspreiden. De doeken zijn half september opgehangen en zullen tot het einde van het jaar (tevens alweer het einde van het Nederlandse voorzitterschap) in Straatsburg blijven. | |
[pagina 5]
| |
Nog heel even bandeloos
| |
Schrijversstemmen
|
|