[Nummer 7]
Redactioneel
Als deze aflevering van Literatuur verschijnt, is de winnaar van de ako-literatuurprijs bijna bekend. Volgens een peiling van het Boekblad gooit Paravion van Hafid Bouazza hoge ogen. Terecht. Het is een mooi boek. Datzelfde geldt ook voor de andere genomineerden voor zover ik ze gelezen heb. Een goed jaar, lijkt het, en dus weinig reden om de kwaliteit van de shortlist ter discussie te stellen. Maar als er dan geen rumoer over de boeken ontstaat, dan wel weer over de manier waarop de winnaar bekend wordt gemaakt. Dit jaar gebeurt dat in rtl Boulevard, het luchtige en ironische dagelijkse programma over sterren en vorsten. Zijn schrijvers daarin op hun plaats? Ach, waarom niet? Tijdens het jaarlijkse Boekenbal en de regelmatige vernissages voor jarige schrijvers koesteren ze zich in hun eigen ingetogen glamourwereld, waar de echte showbizz trouwens volop aan meedoet - Beau van Erven Dorens als held en enfant terrible van het Boekenbal. Kennelijk spreken schrijvers tot de verbeelding, zoals sterren en vorsten dat doen. Bekendmaking van de ako-prijswinnaar in het programma van Beau, Albert & Peter onder-streept eenvoudig dat schrijvers tot publieke figuren zijn geworden - en zeker niet alleen omdat het ze is opgedrongen. Dat is allerminst nieuw. Ook Multatuli en Couperus, om twee bekende voorbeelden te noemen, waren zelfverkozen publieke figuren. Het heeft de literaire aandacht voor hun werk niet geschaad. De schijnwerpers van de showbizz zorgen voor aandacht, tijdelijke roem en vast wel een paar nieuwe lezers. En daarna schrijft de schrijver verder tot er een nieuw mooi boek is.
Johan Oosterman