Straks eten we allemaal uit de Allerhande
Gelly Talsma, boekhandelaar te Groningen
Al meer dan twintig jaar zwaait Gelly Talsma de scepter over haar eigen ‘literaire oase’, Athena's Boekhandel in Groningen. Een gesprek over hypes, vakgevoel en zendingsdrang.
stacey knecht
Ze heeft net tien dagen in Portugal gewandeld, haar hoofd leeg laten lopen. Twintig kilometer per dag, niets dan bloemen, zee, rotsen, ooievaars, kleine dorpjes...‘Nou ja, ik ben dan nog wel mobiel bereikbaar!’ Tijdens ons gesprek is Gelly Talsma, oprichtster en al meer dan twintig jaar eigenares van Athena's Boekhandel in Groningen, ook voortdurend in de weer. Er staat een medewerker klaar, en toch blijft Talsma alert. Het is alsof er twee Gelly's zijn: een die de winkel in de gaten houdt en de andere die hier naast me zit, aan de grote, blankhouten leestafel achterin de langwerpige ruimte. Af en toe springt ze op en loopt ze kwiek naar voren, om een vraag te beantwoorden of een vertrouwde klant gedag te zeggen. Even later is ze terug aan tafel, waar ze behendig de draad weer oppakt. Op de achtergrond klinkt het strijkkwartet van Ravel. In Athena's is er altijd muziek, vanaf de eerste dag al, gewoon, wat ze mooi vindt, ze creëert zo een eigen wereldje. En inderdaad: badend in het zonlicht dat door het glazen koepeltje naar binnen stroomt, omringd door een verleidelijke keur aan boeken, lijkt de rest van de stad erg ver weg.
Athena's is een zelfstandige boekhandel met een uitgebreide collectie boeken op het gebied van literatuur, kunst, architectuur, fotografie, muziek, theater, cultuur-filosofie en geschiedenis. Het is ook een wetenschappelijke boekhandel voor de Faculteit der Letteren van de Universiteit van Groningen. Maar vooral: een literaire oase, een ontmoetingsplek voor lezers en schrijvers. Hier vinden regelmatig lezingen, discussies en concerten plaats. Dat een kleine zaak als deze al zo lang zelfstandig heeft kunnen blijven, ondanks schaalvergroting en ketenvorming elders in de boekenbranche, is te danken aan de eigenares, die betrokkenheid met nuchterheid weet te combineren. ‘De naam Athena's is om twee redenen gekozen. Athena is beschermvrouw van wijsheid en ambacht. Wijsheid is de inhoud van boeken, en ambacht is voor mij de boekdrukkunst. Dan is er nog een zakelijke overweging: de A staat altijd bovenaan.’
In 1982 verkeert Nederland in een ernstige recessie, en jij besluit een eigen boekenzaak te beginnen.
‘Ik heb altijd gezegd: met doemdenken schiet je niets op, met doen-denken wel. Ik had al twaalf jaar bij boekhandel Berghuis gewerkt en ik wilde eindelijk eens zelfstandig zijn. Ik begon met helemaal niks, nul komma nul. Tja, waarom doe je zoiets? De liefde voor het vak. Dat is je drijfveer. Ik ben nu ruim 22 jaar bezig, en in die tijd is er natuurlijk veel gebeurd, hele grote veranderingen hebben er plaatsgevonden, de wereld, de mensheid is enorm veranderd, de computer is gekomen, er zijn miljoenen boeken bijgekomen, maar als ik er nu voor zou staan om een boekhandel te beginnen, zou ik het onmiddellijk weer doen. Het is een prachtig vak, het voegt veel toe aan je leven. En ik heb echt een enorme zendingsdrang.’
Zendingsdrang?
‘Ja. Dat is altijd zo geweest. Ik heb een tijdlang in het dagelijks bestuur van de Kamer van Koophandel gezeten - dat is een heel andere wereld - en ik probeerde altijd de vergadering met een gedicht te openen. Zodat ze even wat anders in hun hoofd hadden dan alleen maar business. Trouwens, het is door de poëzie dat ik in het boekenvak ben begonnen. Mijn ouders hadden geen boeken in huis, alleen maar de bijbel, en op een of andere manier ben ik op jonge leeftijd met de poëzie van Vasalis in aanraking gekomen. Toen dacht ik: dat wil ik graag in mijn hoofd hebben. En dat zou ik ook graag bij anderen willen zien. Zendingsdrang dus. Ik denk wel eens dat het steeds sterker wordt, die drang. Je moet niets van me, maar het is zo jammer als je het niet doet! Ik geniet ook steeds meer van mijn boekhandel. Fantastisch. Dat je zo'n mooie collectie mag tonen.’
Hoe kies je wat er in de winkel komt te staan?
‘Ik bekijk alles van tevoren in de uitgeverscatalogi, ga naar boekenbeurzen, in binnenen buitenland, gebruik mijn intuïtie. En natuurlijk heb ik mijn contactpersonen onder de uitgevers. Maar ik volg ze niet blindelings. Als een uitgever tegen me zegt: “Gelly, dit is een fantastisch boek” en ik lees het en vind het niks, nou, dan ben ik heel teleurgesteld, dan stuur ik het terug! Ik probeer om een bewuste selectie te maken uit het enorme aanbod dat er ligt. Mijn boekhandel moet een duidelijk gezicht hebben. Ik wil niet de hype van nu en de hype van morgen en de hype van gisteren. Gewoon een stabiel, duidelijk assortiment. Maar ook, bijvoorbeeld: als er een belangrijk kunstboek uitkomt, dan koop ik het in, al kost het 200 euro, omdat ik juist vind dat een klant dat hier moet kunnen vinden. Dat is ook je verantwoordelijkheid. Op een gegeven moment ken je je klanten, mensen komen terug. Soms vragen ze: “Weet je nog wat voor me?” Of ze zeggen: “Ik ga op vakantie, wil je een boek voor me uitzoeken?” Of: “Wat vind je hiervan?” Soms koop ik een boek in met een bepaalde klant in gedachten. Of ik mail even als iets binnenkomt: “O, ik heb zo'n leuk boek voor je gezien!”’
Er komt een nieuwe klant de winkel binnen die er nog nooit is geweest, niet eens weet wat er staat. Wat doe je?
‘Ik laat hem vooral kijken. Er is gisteravond