Tijd om uit huis te gaan
Interview met uitgever Plien van Albada
Ze droomt nog geregeld van de uitgeverij waar ze twaalf jaar geleden begon als stagiair, en per 1 december 1999 Mai Spijkers opvolgde als uitgeefdirecteur. Plien van Albada verruilde vorig jaar Prometheus/ Bert Bakker, de grootste literaire uitgeverij van Nederland, voor de relatief kleine non-fictie-uitgeverij Balans. Een gesprek over haar overstap, veranderingen binnen het uitgeversvak, plannen voor de toekomst en verantwoordelijkheid voor de literatuur.
lisa kuitert en marja pruis
Als ze niet op een dag zou zijn uitgenodigd voor een kop koffie door Jan Geurt Gaarlandt, directeur/uitgever van Balans, was ze niet op de gedachte gekomen. ‘Ik dacht dat hij misschien bezig was met een auteur van ons of zoiets, ik was er niet op voorbereid dat hij een opvolger zocht en in mij de geschikte kandidaat zag.’ De gedachte vatte post. Meer gesprekken volgden en na drie maanden hakte ze de knoop door. Plien van Albada (41): ‘Ik dacht: óf ik blijf tot mijn 65e bij Prometheus, óf ik grijp deze kans aan om een nieuwe omgeving te verkennen. Prometheus was mijn eerste baan, ik ben daarbinnen opgeklommen, alles wat ik weet heb ik daar geleerd, ik heb altijd samen met Mai gewerkt...Misschien was het wel tijd een keer uit huis te gaan.’
Ze oogt vrolijk en ontspannen. Nog steeds werkt ze vanuit een sfeervol grachtenpand, zij het in een kamer die een fors aantal slagen kleiner is dan de zaal die ze bij Prometheus tot haar beschikking had. Vergoelijkend: ‘Ik kan me hier goed afsluiten.’
Wel en wee van Prometheus blijven haar nauw aan het hart gaan (‘Als ik in de krant lees dat Marga Minco naar de Bezige Bij vertrekt, vind ik dat echt erg voor de uitgeverij’), maar de Balans-spirit blijkt ook al aanwezig. Trots: ‘Een fors percentage van de Balansboeken is een behoorlijk commercieel succes. De biografie van Wilhelmina, de boeken van Nico ter Linden en Paul Witteman, de biografie van Hillary Clinton...’
De aankondiging van haar vertrek bij Prometheus/Bert Bakker veroorzaakte de nodige turbulentie. Een aantal auteurs gaf onmiddellijk aan met haar mee te willen verhuizen, onder wie Mario Molegraaf die de dagboeken van Hans Warren bezorgt. Twee redacteuren hadden vrijwel tegelijkertijd hun vertrek aangekondigd, zij het naar andere uitgeverijen. Mai Spijkers keerde terug op zijn oude nest als interim-directeur en zette zijn voormalige kroon-prinses direct op non-actief; want: wat had het nog voor zin dat zij daar zat. Ze ging tóch weg.
Je bent een van de weinigen die het zo lang met Mai Spijkers heeft uitgehouden.
Barst in lachen uit. ‘Dat schijnt zo te zijn ja. Bij Prometheus is altijd een groot personeelsverloop geweest. Mai is niet een makkelijk iemand, in menselijk opzicht is het niet altijd eenvoudig geweest, maar hij is een heel goede uitgever van wie ik ontzettend veel heb geleerd.’
half jaar volhouden
Van huis uit historica, afgestudeerd op de beschrijving van heimwee als een ziekteverschijnsel tussen de zeventiende en negentiende eeuw, dacht Van Albada aanvankelijk te gaan promoveren. Ze studeerde eind jaren tachtig af, toen de werkloosheid onder letterenstudenten op een toppunt was en het arbeidsbureau cursussen organiseerde om ze wat marktbewustheid bij te brengen en te leren netwerken. Een medecursist bracht haar in contact met een medewerkster op de verkoopafdeling van Prometheus, hetgeen tot een stageplaats leidde. ‘Ik was al blij als ik een kopietje mocht maken.’ Na een tijdje kon ze een redacteur vervangen die met zwanger-schapsverlof ging. ‘Ik werd achter het bureau gepoot: daar staat het adressenbestand en dat is de computer, ga je gang. Het bleek al snel dat er allemaal dingen in de soep liepen. Ik wist echt niks. Mai had het na een paar weken wel bekeken met mij: stap maar op. Die avond zat ik ongelukkig thuis, tot ik dacht: als ik me nu laat wegsturen, laat ik me voortaan overal wegsturen. De volgende dag zat ik er weer, met het heilige voornemen het een half jaar vol te houden en te laten zien dat ik het wél kon. Het zal niet bij iedereen zo werken, maar bij mij maakte Mai die vechtlust wakker. Na dat halve jaar dacht ik: nu is het mooi, ik ga weg. En toen zei Mai: nee nee, blijf nu maar. Als je je bewezen hebt, krijg je van hem ook de ruimte.’
Die ruimte benutte ze optimaal, want na acht jaar werd ze de baas van Prometheus/ Bert Bakker. Met hoeveel plezier ze ook haar werk deed, de managementtaken dreven haar steeds verder af van het uitgeefvak.
Van Albada: ‘Een groot deel van mijn tijd ging heen met vergaderen en overleggen. Vanuit het moederconcern, pcm, werden allerlei initiatieven opgestart die ik wel kon navolgen, maar waarvan ik ook dacht: waarschijnlijk kunnen anderen hiermee beter uit de voeten dan ik. En dan zijn er natuurlijk al die zaken die erbij komen kijken als je veertig mensen in dienst hebt.’