Een wereldmacht wordt altijd gehaat
Kunnen we nu concluderen dat de Spanjaarden genuanceerder terugblikken op de Tachtigjarige Oorlog en hun voormalige tegenstanders dan de Nederlanders? ‘Het lijkt er wel op, maar het zou interessant zijn om Nederlandse bronnen te bestuderen op dezelfde manier als ik heb gedaan. Volgens mij was de situatie toen minder zwart-wit dan wordt verondersteld. Je had koningsgezinden en opstandelingen, katholieken en protestanten. Maar niet elke protestant was tegen de monarchie. Eventuele dissonante geluiden zijn waarschijnlijk verdrongen door het heersende beeld, dat wordt bepaald door de Opstand en het ontstaan van de Republiek.’
Spanje daarentegen beschouwde zijn toenmalige rol als die van machtigste monarchie op aarde, waartegen ketterse en rebelse elementen het ongehoorde lef hadden zich te verzetten. Vandaar dat minder eenzijdige vijandbeeld, denkt de onderzoekster. ‘Gehaat worden hoorde trouwens bij een wereldmacht. Die mentaliteit signaleerde ik in veel bronnen.’
In Nederland bleef het negatieve vijandbeeld na de oorlog daarom levendig terwijl het in Spanje vervaagde. ‘Andere tegenstanders, Frankrijk en Engeland, eisten bovendien de aandacht op.’ De oorlog leeft dan ook nog nauwelijks voort in de collectieve Spaanse herinnering. ‘In 1998 bezocht ik een expositie in het Escorial rond de vierhonderdste sterfdag van Filips II,’ vertelt Rodríguez. ‘Enkele schilderijen en geschriften over Spaanse overwinningen waren de enige verwijzingen naar de strijd in de Nederlanden. Bezoekers die niet beter wisten, moeten de indruk hebben gekregen dat Spanje de oorlog had gewonnen.’
Omdat ze toch benieuwd was welk vijandbeeld de huidige Spaanse lezers wordt voorgespiegeld, nam Rodríguez tijdens haar onderzoek ook het werk van de hedendaagse auteur Arturo Pérez-Reverte onder de loep. Vanaf 1996 publiceerde hij een serie historische romans over de avonturen van de Spaanse officier Alatriste tijdens de Tachtigjarige oorlog. Grondig gedocumenteerde boeken die in Spanje zeer goed werden ontvangen en zelfs als stripverhaal in het dagblad El País verschenen.
Hoewel Pérez-Reverte stereotypen als hebzuchtige, onkuise Hollanders van stal haalt, zijn deze vooral een geduchte vijand en onderdeel van het historisch decor. Dat decor gebruikt hij om de Spaanse heldhaftigheid te benadrukken, waarmee hij teruggrijpt op de zeventiende-eeuwse zelfverheerlijking. Modern is wel de manier waarop de voormalige oorlogsverslaggever de oorlog beschrijft. Het zijn vooral gewone soldaten en onschuldige burgers die lijden onder de verschrikkingen. Toch heeft hij een nuchtere houding van “oorlog is oorlog, slachtoffers vallen er altijd”,’ concludeert Rodríguez. ‘Een subtiele manier om de zwarte legende goed te praten.’
de tachtigjarige oorlog in spaanse ogen [...] is verschenen bij uitgeverij vantilt en kost € 24,90. isbn 90 75697 91 0