Literatuur. Jaargang 19
(2002)– [tijdschrift] Literatuur– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 161]
| |
Literatuur - aan de muur
| |
[pagina 162]
| |
leske machtsgreep’. Panorama 2000 was een tentoonstelling die minstens zo veel over ruimte en verhalen ging als over kunst. Na de verbouwing was er iets veranderd aan het museum. Op alle manieren was het opener. Meer glas, meer lucht, meer licht, maar ook het beleid was opener. Er is een rommelzolder voor kinderen (Kids Centraal) en een mooie vondst is ook de mogelijkheid die de bezoeker wordt geboden om een kunstwerk uit het depot te laten halen. Enerzijds is dat een elitair idee, anderzijds geven de curatoren hiermee ook de verantwoordelijkheid voor de expositie uit handen. Een uurtje kunst genieten kan je in Utrecht kopen, net als een kaartje voor de film. De macht aan de bezoeker. Uit de instelling van de huisfilosoof blijkt ook dat exposeren niet langer het enige doel van het Centraal Museum is. Op het ogenblik wordt de rol vervuld door Rob van Gerwen, wetenschappelijk medewerker aan de Universiteit Utrecht. Hij neemt zijn taak hoogst serieus en begint bij het begin door zich principiële vragen te stellen. Wat is kunst; wat is de invloed van tentoonstellen op de betreffende voorwerpen? De voorbeelden die hij in zijn lezingen en artikelen geeft - te vinden via de website van het museum - zijn een beetje voorspelbaar: Marcel Duchamps pisbak (Fountain) - gebruiksvoorwerp wordt kunst - en de stoel met klomp vet van Joseph Beuys (Fettschtul) - een lelijk ding wordt kunst. Dergelijke voorwerpen dagen de toeschouwer uit zijn definitie van kunst op te rekken. Ze voldoen niet aan een traditionele esthetica van schoonheid, evenmin aan eisen van vakmanschap. Het wordt interessanter wanneer Van Gerwen deze observaties koppelt aan de specifieke artefacten die het Centraal Museum tentoonstelt; behalve kunstvoorwerpen namelijk ook design en mode, sterk tijdsgebonden onderwerpen. De vraag wanneer iets kunst wordt, heeft in het geval van het Centraal Museum dus wel degelijk waarde. De uitwerkingen van dergelijke vragen is echter veel speelser dan de filosofie van Van Gerwen suggereert. De FFF Videoshow zet de bezoeker ook constant op het verkeerde been, maar doet dat terloops - met het gebod de schoenen uit te doen voordat een bepaalde ruimte betreden mag worden, en ook om te douchen na het verlaten ervan. De videoshow combineert commercials, videoclips en cutting edge video-art. Samensteller Ruud van der Peijl heeft de zalen geordend en aangekleed naar thema's als Football (met op de vloer het kunstgras dat voor de Arena is bedoeld), Floating (met een zwembad), Force, Female (ruikt het hier nu anders?), Feelgood (met een koelkast vol Bacardi Breezers). De tentoonstelling gaat over de relatie tussen artistieke film en de commercie van reclamespot en videoclip, maar ook over het museum zelf. Is de reclamespot voor de Fiat Panda levende kunst, of moet die geconserveerd worden zoals de zeventiende-eeuwse landschappen die een verdieping hoger hangen? De voorganger van de huisfilosoof was Ingmar Heytze, die de opdracht iets losser benaderde - ongeveer zoals Gerrit Komrij het Dichter des Vaderlandsschap te lijf gaat. Geen principiële vragen over esthetica, maar nu en dan een gedichtje bij een opening of bij de Museumnacht. Of voor Nijntje van Dick Bruna, aan wie een permanente tentoonstelling is gewijd in een van de gebouwen van het Museum: nlp met Nijntje Pluis
Veeg de traan van je gezicht
trek je mooiste jurkje aan
maak twee stippen van je ogen
naai een kruisje van je mond
hou je handen naast je oren
met een hulpeloos gebaar
roep hoi hoi zo hard je kunt
Een tragisch portret van het onschuldige maar volgens Heytze blijkbaar nogal obsessief-compulsieve konijn. Naast de Bruna-tentoonstelling is er nog een permanente tentoonstelling: over Gerrit Rietveld. Deze hiërarchieloze houding is de grote kracht van het museum dat het niet moet hebben van een overweldigende hoeveelheid topstukken, maar wel van een grote creativiteit van de tentoonstellingenmakers. Wat hier over een jaar te zien zal zijn, is moeilijker te voorspellen dan voor het Amsterdamse Stedelijk.
Centraal Museum, Nicolaaskerkhof 10, 3512 XC Utrecht. Tel.: 030-2362362, open: dinsdag tot en met zondag, 11.00-17.00 uur.www.centraalmuseum.nl. Enkele tentoonstellingen op de agenda: Fabric of Fashion, recente Engelse mode (25 mei tot 25 augustus), Cris Agterberg, meubels en sieraden (8 juni tot 11 augustus), Georg Dokoupil, schilderijen (15 juni tot 1 augustus). |
|