Literatuur. Jaargang 15
(1998)– [tijdschrift] Literatuur– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 361]
| |
De recensent, ook der recensenten
| |
[pagina 362]
| |
Spanning speelt een even grote rol als ontroering. Genoeg cliffhangers voor de heren, genoeg tranen voor de dames. En dan ook nog een vleugje New Age voor alle gezindten. Vrijwel geen recensent maakte zijn vingers aan het boek vuil. Typerend is dat het pas in nrc Handelsblad besproken (eigenlijk naverteld) wordt als de roman de top al heeft bereikt. Het stuk eindigt met de zin: ‘Lazaruskind is een boek dat je met een zucht van verbazing weglegt.’ De meest serieuze reactie kwam een maand eerder van W. Wouters-Maljaars, drs. Wouters-Maljaars, die de roman niet overtuigend vindt: ‘(Mawson) houdt het in zijn hele boek van ruim 300 bladzijden vol om hooguit anderhalve pagina of twee pagina's over hetzelfde onderwerp te schrijven.’ Als recensente van het Reformatorisch Dagblad ergert zij zich natuurlijk ook aan het ‘godslasterlijke taalgebruik’. Even hard is het oordeel in het Algemeen Dagblad: ‘Werkelijk elk cliché waarmee je de massa kunt aanspreken en verleiden heeft hij in zijn roman opgenomen. Robert Mawson schreef een commercieel zo gehaaid en geslepen boek, dat de miljoenenopbrengst onmiddellijk verklaarbaar is.’ Maar hij eindigt veel dubbelzinniger: ‘Robert Mawson schreef een boek dat geen bal met literatuur van doen heeft, maar alles met spanning en meeleven.’ En dan is er nog een kort stukje in De Groene Amsterdammer met als kop: ‘Lazer op, kind.’ Door toeval of slim opzet staat dit columnachtige artikel op dezelfde bladzijden waarop een studie over de roman in de oudheid en twee vertalingen van zulke roman worden besproken. Holzberg, auteur van het boeiende boekje over de allervroegste romans uit onze beschaving, trekt meer dan eens een vergelijking tussen deze hellinistische teksten en de hedendaagse soapopera's. In de oudheid ging het meestal over twee geliefden die door het noodlot worden gescheiden en pas na talloze bloedstollende avonturen weer in elkaars armen vallen (men herkent moeiteloos allerlei stukken van Shakespeare, die zich door deze teksten liet inspireren). Spanning (cliffhangers) en emoties, daar ging het in de antieke roman om. Net als bij het Lazaruskind! Het zou wel eens zo kunnen zijn dat het succes van Lazaruskind een symptoom is van een revolutie die zich aan het voltrekken is. De roman, die dreigt zijn publiek te verliezen, valt terug op oeroude procédés om de lezers vast te houden. De kunstroman zal steeds meer gemarginaliseerd raken en kan in Nederland alleen overleven door de steun die de staat de ‘erkende’ schrijvers geeft - voor zolang het duurt, want de tirade van staatssecretaris Van der Ploeg tegen overgesubsidieerde ‘elitaire kunstvormen’ belooft weinig goeds voor de door de overheid vrijgehouden auteurs. Verschrompelt dit circuit, dan verliezen ook de recensenten die het kunstproza begeleiden elke functie: dat wordt een futiele vorm van l'art pour l'art, ruis voor de zeldzame liefhebber. Volgens Kaal is de criticus nu al een machteloos tandenknarsende buitenstaander geworden. In zo'n situatie is er ook voor een recensent der recensenten geen plaats meer: hij is overtollig in het kwadraat. En daarom groet ik u. |
|