Literatuur. Jaargang 10
(1993)– [tijdschrift] Literatuur– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 351]
| |
Van toen en nu
| |
[pagina 352]
| |
te koppelen aan het heden. Veel historische verschijnselen zijn nog goed herkenbaar in moderne vormen. Bij de behandeling van historische teksten besteed ik daarom niet alleen aandacht aan hun functie in de tijd waarin ze geschreven werden, ik probeer ze ook steeds een eigentijdse dimensie te geven. Zo wijs ik als ik Sara Burgerhart behandel bijvoorbeeld op een televisieserie als Beverly Hills 90210. Boek en serie willen jongelui laten zien hoe ze de gevaren op de weg naar de volwassenheid moeten doorstaan. Er wordt jongeren een beeld voorgehouden van hoe ze zich moeten gedragen. De moralistische boodschap wordt aan de man gebracht door het tonen van het alledaagse leven van na te volgen jeugdige helden. Vooral het ideaalbeeld van de jonge vrouw dat in beide wordt geschetst, vertoont opvallende overeenkomsten. Jonge mensen hebben blijkbaar nog steeds behoefte aan instructie over hoe ze zich fatsoenlijk moeten gedragen. Alleen voorzien nu niet langer romans maar soapseries daarin. Door deze aandacht voor toen èn voor nu raken leerlingen geïnteresseerd in het gebodene. Ze leren zo bovendien niet alleen iets over ons culturele verleden, maar ook over eigentijdse culturele verschijnselen. Middeleeuwse ridderromans en moderne avonturenfilms, achttiende-eeuwse koffiehuizen en hedendaagse koffieshops, Max Havelaar en problemen in de Derde Wereld - het zijn allemaal zaken die met elkaar te maken hebben. Bespreking van de verschillen en de overeenkomsten ertussen kan bij leerlingen veel verhelderen. Een belangrijke voorwaarde voor het succes van deze aanpak is dat de leraar niet alleen van leerlingen verwacht dat ze belangstelling tonen voor zijn ‘historische’ verhaal, maar dat hij ook belangstelling heeft voor wat hen bezighoudt. Elke docent zal daarbij een keuze maken tussen wat hem wel en wat hem niet aanspreekt. Niet iedereen zal zich willen verdiepen in de verschillen tussen heavy-metalstromingen, hoewel kennis daarvan bij de behandeling van de Romantiek een groot voordeel is. Waar het om gaat, is de leerlingen te laten zien dat onze literatuur niet bestaat uit museumstukken die men op gezag van de docent om hun schoonheid moet bewonderen maar uit teksten die ons ook tegenwoordig nog iets te zeggen hebben. Men hoeft zich bij het leggen van verbanden tussen toen en nu overigens zeker niet te beperken tot verschijnselen anno 1993. Leerlingen weten in het algemeen even weinig van de geschiedenis van de populaire cultuur van de twintigste eeuw als van de bijbel. Ze willen daar echter - net als van de bijbel - best iets over horen. Bluesmuziek kennen de meesten alleen van bier- en spijkerbroekenreclame. Een enkeling weet iets over de naoorlogse city-blues uit Chicago, maar dat er al ver voor de Eerste Wereldoorlog een bluestraditie bestond, is hun volkomen onbekend. Ze zijn er wel in geïnteresseerd en als docent doe ik daar mijn voordeel mee als ik de orale cultuur uit de middeleeuwen en de latere fixatie daarvan in verschillende handschriften en drukken behandel. Wat toen plaatsvond, lijkt immers op wat er in de bluesmuziek gebeurde na de uitvinding van de grammofoonplaat. Bij de behandeling van laatmiddeleeuwse kluchten uit het handschrift-Van Hulthem vertel ik steeds het een en ander over de vrouwonvriendelijke korte films van Laurel en Hardy uit de jaren twintig. Functie en inhoud daarvan komen nagenoeg overeen met die van kluchten als Rubben en Drie daghe Here. Veel elementen uit de cultuur van verleden en heden zijn met elkaar te verbinden. Onze tijd wortelt immers in dat verleden en ondanks de vaak grote verschillen lijken wij in veel opzichten nog op onze voorouders. Hier ligt een grote uitdaging voor de literatuurdocent. Hij opent zo menige leerling de ogen voor oude literatuur, die helemaal niet zo belegen blijkt als oorspronkelijk leek èn voor belangrijke moderne klassieken. Voor menige jongere is de kennismaking met de klankexperimenten op Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band van The Beatles, het saxofoonspel van Charlie Parker of de blues van Blind Lemon Jefferson een ware openbaring en het begin van een eigen ontdekkingsreis door de cultuur van ons verleden. Dat zo ook aan esthetische vorming wordt gedaan is mooi meegenomen, maar staat niet voorop. Jo BeckersGa naar voetnoot+ |
|