werken onze agitscènes zoo weinig overtuigend. Noodig is, dat wij niet alleen toonen, wat iedereen reeds bekend is, wat hij al in de krant gelezen heeft of uit ervaring weet, wij moeten ook de invloeden, die op de menschen werken, laten zien, bepaalde types, menschen en karakters uitbeelden. De problemben, die in de scènes worden behandeld, moeten veel dieper ontleed worden en met de eenvoudigste, het best voor de breede massa toegankelijke middelen duidelijk worden gemaakt.
Dat alles beteekent niet, dat wij moeten afzien van de huidige agitvorm. Er was een bepaalde strooming op de conferentie, die de agitvorm als verouderd over boord wilde werpen. Dat is met beslistheid afgewezen. Agitatie blijft de hoofdzaak van onze beweging, agitatie op de massa-vergaderingen der revolutionaire organisaties, op de bedrijfsvergaderingen, aan de bedrijven zelf, aan de stempellokalen, op de straat. Die agitatie eischt van de scenario's een maximum aan beknoptheid en duidelijkheid. Juist hier komt het er op aan, niet alleen met enkele slagleuzen te werken, maar met concrete politieke richtlijnen, met een voor elk arbeider verstaanbaar spel, dat aangepast is aan de verhoudingen, waaronder hij leeft. Onze agitatie moet bepaalde vormen en menschen toonen. Wij moeten leeren, dat de beste agitatie die is, welke de elementen der kunst bevat. Daarom moeten onze agitbrigaden ook meer middelen gaan aanwenden: film, koor, schilderwerk, licht, costuums, enz. Wij moeten onze vormen volmaakter maken, juist om de dingen die wij willen zeggen, duidelijker te maken voor de massa's. Alleen als we veel populairder en ook artistieker zijn, kunnen wij ook sociaal-democratische en kleinburgerlijke massa's winnen.
Dit alles stelt aan onze agitbeweging veel hooger eischen dan tot dusver. Kunnen we die eischen vervullen? Zeer zeker. Ook onze Hollandsche agitbeweging is, ondanks al haar kinderziekten, in den laatsten tijd voldoende gegroeid, om een verdere stap te kunnen doen. Wij moeten de nieuwe weg gaan, steeds in overeenstemming met de voorhanden mogelijkheden, steeds in de eerste plaats voor oogen houdend, dat de agitatie, het maximum aan politieke klaarheid de eerste voorwaarde voor goed agitprop.- werk is. Onze agitbeweging is geen doel op zichzelf, onze agitprop.-troepen zijn wapens in dienst, ter beschikking der revolutionaire klasse-organisaties van het proletariaat.
Scholing is noodig, politieke en artistieke scholing, nauwere samenwerking met revolutionaire kameraden van het beroepstoneel, met de revolutionaire schrijvers voor de versterking van de artistieke grondslag van onze agitbeweging. In de dagelijksche strijd voor de arbeidersbelangen, in het veroveren van werkelijk revolutionair inzicht en werkelijk artistieke bekwaamheden ligt de garantie, dat onze agitbrigaden ook werkelijk hun nieuwe taak zullen kunnen gaan vervullen.