zij de uitwendige schoonheid van de natuur vertolkt. Superieur is noch deze kunst, omdat men dit aksent, deze oprechtheid nooit tot zover had ontmoet, omdat haar baan de rationeele baan is.
Wij veroordelen maar degenen, die, soms zonder het te weten, de natuur de rug toekeren of er zich al te ver van verwijderen; wij roepen hun toe: ‘Past op voor 't gevaar!’ echter niet in de hoop, ze op hun stappen te doen terugkeren: hun overmoed is niet te keer te gaan. Maar wanneer hun tijd zal voorbij zijn, zal ons voorbeeld tot les dienen aan hen, die na ons komen.
Goed geschilderd, kunnen idealistiese of zelfs belachelike onderwerpen dragelik zijn en zelfs blijven. Maar zonder faktuur kan geen werk het volhouden, wat ook het denkbeeld of het gevoel zij, waaraan het zijn ontstaan te danken heeft.
De realistiese school was te zeer gesteld op mooi-gedaanheid, op bewonderenswaardige uitvoering; soms slaagde zij zó, dat er een wezenlike bekoring van uitging; maar zelden was zij suggestief: zij bepaalde er zich inderdaad bij, de uitwendige wezenlikheid weer te geven. Schilderde zij een figuur, - bijna altijd zag men het model dwars door 't werk; een landschap, - zij bracht u vóór een gezicht of een motief, dat ze bijna slaafs had gekopieerd; gelukkig noch, als het niet heel en al op morceau-schildering was uitgelopen.
Stellig voelden buitengewone artiesten zich al te zeer bekneld in deze realistiese opvatting; zij voelden, door de drang van hun ziel, de behoefte om de enge grenzen, waarbinnen hun school hen opsloot, te verruimen en, niettegenstaande de moeielikheden van de nuanceering, waartoe deze schilderwijze zich bijna niet leende, slaagden zij er in, verder te komen: zij vertolkten op het doek hun emoties; maar met hoeveel inspanning en arbeid, immers om die overvloedige en weerspannige ‘pâte’, die altijd en ondanks alles gebezigd werd!
Zonder deze hinderpaal zouden zij gewis verder zijn gegaan en ze zouden niet, zooals de meesten gedaan hebben, teruggeweken zijn voor indrukken, die hun ziel hun ingaf.
Tans zijn al die noodlottige stoffelike moeielikheden ter zijde geschoven; de esthetiek is vrij, en zij die voelen, zien en kùnnen, gaan hun eigen gang, voortaan vertrouwend in zich zelf, in hun eigen gevoel. Sterk door hun oprechtheid, voelen zij zich volkomen vrij.
Reeds is het te voorzien, dat men op die weg niet zal blijven stilstaan. De eenvoudige aanwezigheid van het model, het gezicht, het motief voldoet ons in een schilderij niet meer; dank aan een faktuur, steunend