Maaltijd betieteld, geeft een behaaglike indruk van burgerswelzijn.
***
Onder de portretten mogen noch aangestipt worden: van Bartholomeus van der Helst een man, halve fieguur op levensgrootte, van gemiddelde leeftijd, met snor en in 't gezicht gekamd haar. Het aangezicht is volledig naar de toeschouwer gekeerd. De linkerhand rust op de heup, de rechter houdt de hoed vast (1645); dan een levenslustige oude dame, van de bemiddelde stand, borststuk, met zwart zijden kleed, huif en grote witte halskraag, buitengewoon karakteristiek.
Van Keij is er een borstbeeld van een edelman in zwart gewaad met linnen kraag.
Verder een zeer aantrekkelik portret van een jong edelman met lange haarlokken, witte kanten kraag, een zachte, bijna vrouwelike uitdrukking in 't gelaat. Het doek werd vroeger aan C.J. Van Ceulen toegeschreven, maar is waarschijnlik van Verspronck.
Een wonderlik landschap moet noch vermeld worden, namelik van Wouter Knyf. Een smalle weg, langs beide zijden door water begrensd, leidt tot een windmolen en tot het huis van de molenaar. De lucht is grijs als na regenweer.
Slechts terloops vermeld ik de vruchtenstukken en stillevens van van Huysum en Jan Davidsz de Heem en een interieur van Nikolaas de Giselaer.
Aan Bernhard van Orley wordt het portret toegeschreven van een dame, als Magdalena voorgesteld. Zij draagt een roodfluwelen jurk en als hoofdversiersel een sluier. Ze leest in een misboek. Een gans gelijkaardig schilderij bevindt zich in de National Gallery te Londen.
Noch vallen aan te stippen een Ostade, Boeren in een Kroeg, en een Terborch, Portret van de Heer Hendricksen van Zwolle.
Ten slotte wou ik noch graag de praktiese indeling en de