's-Gravensande-prijs 2014
Behoud de Begeerte
Juryrapport
Schrijvers op een podium uit eigen werk laten voorlezen, het is geen evidente onderneming. Dichters en auteurs zijn nu eenmaal niet noodzakelijk gedroomde performers. Eerdere pogingen om van voorgelezen literatuur een overtuigend avondvullend evenement te maken werden vaak slaapverwekkende academische zittingen op stoffige pluchen zetels met onwennige voorlezers. Alternatieve initiatieven ontaardden wel eens in een zootje ongeregeld: timide en nauwelijks begrijpelijk gemompel, een gebrekkige enscenering in miezerige achterafzaaltjes met kreunende geluidsinstallaties, klungelige presentatoren en overmatig drankgebruik. Verdienstelijk was het ongetwijfeld, maar of de literatoren eer aan werd gedaan en of de literatuur het publiek echt kon bereiken is zeer de vraag.
Luc Coorevits wilde het anders. Hij koos voor heuse professioneel georganiseerde literaire optredens, met aantrekkelijke, wervende affiches en mediasponsoring. Het productiehuis Behoud de Begeerte stond in de startblokken. Samen met zijn vrouw Marianne Janssen zette hij in 1985 8 Beaux-Forts op, in een Leuvense discotheek. De zaal zat afgeladen vol voor een mix van gearriveerde en beginnende namen, van Simon Vinkenoog tot Tom Lanoye. In geen tijd groeide wat klein begon uit tot een begrip in Nederland en Vlaanderen. Saint-Amour, een literaire tournee met een programma over liefde en begeerte, ging in Amsterdam in première op 10 februari 1990, en blijft tot vandaag een vaste waarde in Noord en Zuid. Van het programma Geletterde mensen dat voor het eerst op het podium werd gebracht in 1994 wilde Coorevits nog meer strak geregisseerd tekstheater maken, waarin auteurs van diverse pluimage meteen ook acteurs moesten worden, ondersteund door de prachtige decors van Jan Vanriet, indrukwekkende belichting en videofragmenten, geprojecteerde vertalingen