Jaarboek Monumentenzorg 2002. Een trapgevel in Potsdam. Monumentenzorg over grenzen
(2002)– [tijdschrift] Jaarboek Monumentenzorg– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 134]
| |
Dudoks Collège Néerlandais in Parijs
| |
[pagina 135]
| |
Parijs. Het Collège Néerlandais aan de boulevard Jourdan. Foto auteur, 1999.
in de loop der tijd weinig ingrijpende veranderingen plaatsgevonden. De meeste studentenkamers zijn nog voorzien van het oorspronkelijke meubilair en ook de stafappartementen zijn nog als zodanig in gebruik. Helaas zijn de publieke ruimten nooit ten volle benut. Bovendien is een deel van de schoonheid verloren gegaan door de slechte technische staat en doordat een groot deel van de oorspronkelijke stalen ramen is vervangen door pvc ramen. Het Collège Néerlandais is eigendom van de Cité Universitaire, maar, schrijft Wytze Patijn, ‘De betekenis van dit voorbeeld van Nederlands cultuurgoed in het buitenland rechtvaardigt inzet en hulp bij herstel en instandhouding vanuit Nederland.’Ga naar eind1 Deze inzet en hulp bestaat in de eerste plaats uit een voorstudie voor het herstel. In 1999 is dit onderzoek van start gegaan met de steun van de ministeries van Buitenlandse Zaken en Onderwijs Cultuur en Wetenschappen en Bureau Rijksbouwmeester. Het is uitgevoerd door een Nederlands team en bevat een bouwhistorisch-, technisch- en kleuronderzoek en is aangevuld met aanbevelingen voor behoud en restauratie.Ga naar eind2 De resultaten zijn gepubliceerd in het boek Dudok in Parijs - Dudok à Paris. Het onderzoek heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Het gebouw is op verschillende manieren in de belangstelling komen te staan en de nijpende toestand van het Collège is op de agenda gezet. Dit gebeurde niet alleen door lezingen in het Institut Francais d'Architecture en tijdens een symposium, maar ook door de tentoonstelling van foto's uit de privé collectie van J.P. Kloos, die bij de bouw was betrokken, en zelfs in een ballet- en dansvoorstelling. De Franse theatergroep Compagnie des prairies maakte een bijzondere voorstelling geïnspireerd op de architectuur van Dudok. Het resultaat is gedurende enkele weken uitgevoerd in het Collège, uitverkochte zalen! Dudok en zijn tijdgenoten, die zich bij de bouw vooral zorgen maakten over de scheiding tussen de mannelijke en vrouwelijke studenten, zouden zich hebben omgedraaid in hun graf. Schaars geklede ballerina's in de Dudok vijver, nog blotere dames en heren die door de gangen rondom de binnenplaats renden om de ‘circulation de Dudok’ te verbeelden en die zich ontkleedden in de raamnissen van de grote zaal als verwijzing naar de Hollandse wallen. Behalve deze soms wat ludieke manifestaties zijn er ook serieuze | |
[pagina 136]
| |
Parijs. Dansers in de raamnissen van de grote zaal van het Collège Néerlandais als verwijzing naar de Hollandse Wallen. Foto Compagnie des prairies, 2000.
| |
[pagina 137]
| |
stappen gezet om het Collège op een manier te behouden. Nederland heeft de toezegging gedaan dat indien de restauratie doorgaat, het een deel van de kosten voor haar rekening zal nemen. Op dit moment ligt het lot van het Collège in handen van de Cité Universitaire en de Franse autoriteiten. Het staat nu nog op de ‘Inventaire’, maar zal moeten worden geklasseerd als ‘Monument Historique’ om bij restauratie in aanmerking te komen voor overheidssubsidies. Dit proces is door de verkiezingen en de daarmee samenhangende wijzigingen in het ambtenarenapparaat vertraagd. Er bestaat echter veel enthousiasme bij de Cité Universitaire en de directie van het Collège Néerlandais om het gebouw te herstellen en om bijvoorbeeld de toneelzaal te benutten voor culturele manifestaties. Doordat Dudok zijn ontwerp in de eerste plaats liet dicteren door de gewenste vorm en niet zozeer door de functie is er in het gebouw vrij veel ruimte ‘over’. Deze ruime opzet biedt zeer veel mogelijkheden om het Collège Néerlandais te laten voldoen aan de huidige gebruikseisen, zonder dat daarmee het oorspronkelijke ontwerp geweld wordt aangedaan. |